Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Spotkajmy się, czyli o roli prelekcji dla studentów

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_724d66784c2298485.jpg
Spotkajmy się, czyli o roli prelekcji dla studentów
Rozpoczynający się rok akademicki, to doskonała okazja do zacieśnienia relacji pomiędzy światem biznesu i szkolnictwa wyższego. Dzięki spotkaniom praktyków ze studentami, troska o rynek pracy nabiera pragmatycznego wymiaru. Udział w takich wydarzeniach jest odpowiedzią na potrzeby młodych ludzi, którzy obok teorii, potrzebują też praktycznej wiedzy. Rozmowy i czerpanie z doświadczenia praktyków mogą być dla wielu studentów pierwszym krokiem do wejścia z sukcesem na rynek pracy. O roli spotkań biznesu ze środowiskiem akademickim i znaczeniu pojęć „news you can use” czy „call to action” opowiada Katarzyna Zadka, Specjalista ds. Żywienia Nestlé Polska S.A., koordynator II edycji ogólnopolskiego projektu studenckiego Nestlé Nutrition, Health & Wellness (NHW).


Wyjść naprzeciw oczekiwaniom
Zmieniająca się sytuacja społeczno-ekonomiczna, zmiany w prawie oraz rosnące wymagania pracodawców wymuszają zmianę podejścia do pracy zawodowej. Młodzi ludzie coraz wcześniej rozpoczynają zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych – tak, by już pod koniec studiów mieć jasno sprecyzowane cele swojej kariery. Są otwarci na wszelkie spotkania z praktykami – zarówno w postaci konferencji, prelekcji czy np. stażu – wszystko po to, by poznać jak zdobyta teoria sprawdza się w przedsiębiorstwie i jaka forma pracy jest dla nich najwłaściwsza.

W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, Nestlé już od 14 lat organizuje program „Letnia Praktyka z Nestlé”. Biorący w nim udział studenci i absolwenci uczelni wyższych, mają możliwość odbycia praktyk o profilu ekonomicznym lub technicznym. Udział w programie to najlepsza forma zdobywania doświadczenia zawodowego, która pomaga określić młodym ludziom ścieżkę rozwoju ich kariery – tłumaczy Katarzyna Grzegory, Specjalista ds. Rekrutacji Nestlé Polska S.A.

Ponadto już drugi rok z rzędu Nestlé wraz ze środowiskami akademickimi w Polsce podjęło się zintegrowania sił biznesu i szkolnictwa wyższego na rzecz dostarczania praktycznej wiedzy osobom wkraczającym na rynek pracy – komentuje Katarzyna Zadka i dodaje: Opracowując formułę spotkań „Żywieniowego Roadshow”, pokazujemy studentom jak wykorzystywać swoją wiedzę w praktyce, jakie możliwości stawia przed nimi zatrudnienie w dużym przedsiębiorstwie i co powinni zrobić, by jeszcze lepiej przygotować się do wykonywania zawodu. Organizowane przez uczelnie spotkania z pracodawcami umożliwiają studentom znalezienie odpowiedzi na pytania: „Co dalej?”, „Czym mogę zajmować się po studiach?", „Co zrobić, by już dziś rozpocząć przygotowania do pracy w wymarzonej firmie?", „Na co położyć główny nacisk w swojej edukacji?”.

Jak podkreśla dr hab. inż. Anna Czubaszek z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu: nawiązanie kontaktów przedstawicieli przemysłu ze studentami jest bardzo istotnym elementem ich przygotowania do zawodu. Takie spotkania, jak to, w którym uczestniczyli studenci Wydziału Nauk o Żywności naszego Uniwersytetu ze Specjalistą ds. Żywienia Nestlé są doskonałą okazją nie tylko do poszerzenia wiedzy, ale także dowiedzenia się, jak od praktycznej strony może wyglądać ścieżka rozwoju zawodowego studentów. Mam nadzieję, że nasze kontakty będziemy nadal utrzymywać i pogłębiać.

Oczami studentów
Opracowując formułę spotkań ze studentami, postawiliśmy sobie pytanie, jak możemy pomóc przyszłym specjalistom w przygotowaniu do podjęcia pracy. Wiedząc, że tylko 22% z nich pozytywnie ocenia system edukacji pod kątem przygotowania do procesu poszukiwania pracy, chcieliśmy dać im to, czego na co dzień może im brakować – praktyczne wskazówki na temat sposobu funkcjonowania firmy spożywczej[1]. Znajomość zasad, jakimi kierują się potencjalni przyszli pracodawcy, jest bez wątpienia atutem w ręku młodych kandydatów, poszukujących pracy. Studenci mają tego świadomość – prawie 93% uczestników tegorocznych prelekcji uznało, że taka inicjatywa przyczyniła się do zwiększenia ich wiedzy z zakresu żywienia, w tym także poszerzenia informacji na temat działań naszej firmy. Ponadto ponad połowa uczestników stwierdziła, że zadanie konkursowe II edycji projektu Nestlé dla studentów i absolwentów dało im możliwość praktycznego sprawdzenia wiedzy zdobytej na studiach. Możemy przypuszczać, że będzie też pomocne np. w pierwszych praktykach zawodowych w roli dietetyka – podkreśla Katarzyna Zadka.


5 zasad skutecznej komunikacji ze studentami

Oto zasadnicze reguły, którymi warto się kierować podczas spotkań ze studentami:
  1. News you can use – przekazuj studentom praktyczne informacje, które od razu będą mogli wykorzystać. Jako praktyk, który na bieżąco śledzi branżę, doradź im, które obszary na rynku pracy zyskują na znaczeniu! Podawaj konkretne przykłady i doświadczenia, dzięki którym Twoi słuchacze pogłębią swoją wiedzę nt. praktyk ich potencjalnych pracodawców.    Call to action – spotkania praktyków ze studentami powinny być punktem wyjścia do działania. Podpowiedz swoim słuchaczom co robić, by osiągnąć sukces. Podziel się swoją metodą pracy, zarekomenduj udział w wartościowych kursach, szkoleniach, warsztatach. Pokaż im wartość dodaną takich aktywności. Słowem: daj im bodziec do działania!

  2. Dialog zwycięża z monologiem – minęły czasy, kiedy studenci byli tylko słuchaczami. Monolog zastąp więc dialogiem ze swoim odbiorcą, dzięki czemu  stanie się on zaangażowanym partnerem.

  3. Interaktywność – wzrokowiec, słuchowiec czy kinestetyk – formuła spotkań ze studentami zawsze powinna uwzględniać różne typy odbiorców. Zgodnie ze stożkiem doświadczenia Dale’a, dotyczącym sposobu przyswajania wiedzy, zapamiętujemy 90% tego, co sami robimy. Gwarancją sukcesu jest więc wejście w interakcję.

  4. Inspiracje – podziel się niestandardowymi i kreatywnymi rozwiązaniami, z których sam skorzystałeś. Dzięki temu zainspirujesz swoich słuchaczy do działania i zmotywujesz do aktywności.

W ciągu 2 miesięcy, w ramach 10 prelekcji, specjaliści ds. żywienia Nestlé spotkali się z prawie 500 studentami kierunków związanych z żywieniem w całej Polsce. Wśród odwiedzonych miast znalazły się: Bydgoszcz, Białystok, Łódź, Poznań, Wrocław, Gdańsk oraz Warszawa. Celem spotkań było wsparcie osób zainteresowanych żywieniem w zdobywaniu zawodowego doświadczenia poprzez poszerzanie ich wiedzy z tego zakresu. Uczestnicy prelekcji dowiedzieli się m.in. o sposobach komunikacji i odpowiadania na potrzeby współczesnych konsumentów przez producenta żywności.


***
Ogólnopolski projekt żywieniowy Nestlé, realizowany od 2012 roku, jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z obszarów zdrowia i prawidłowego odżywiania. Inicjatywa ma na celu praktyczne przygotowanie do podjęcia pracy, wsparcie rozwoju i kariery przyszłych żywieniowców. Projekt jest częścią strategii Nestlé Nutrition, Health & Wellness (NHW) popularyzującej prawidłowe żywienie, dbanie o zdrowie i dobre samopoczucie. Jest ona odpowiedzią na zmieniające się potrzeby konsumentów, którzy stając się coraz bardziej świadomi swoich potrzeb, poszukują produktów nie tylko smacznych, ale również dostarczających niezbędnych dla zdrowia składników odżywczych.

[1]Raport Deloitte i Katedry Rozwoju Kapitału Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, „Pierwsze kroki na rynku pracy. Międzynarodowe badanie studentów i absolwentów”, kwiecień 2013.





2013-09-26 ,