Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Top language jobs - jak zdobyć dobrą pracę z j. obcym

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_e40410f4782609071.jpg
Top language jobs - jak zdobyć dobrą pracę z j. obcym

Polska to aktualnie jeden z najatrakcyjniejszych krajów europejskich dla firm outsourcingowych. Miasta takie jak Kraków, Wrocław, Warszawa, Łódź, Poznań, Katowice, Gdańsk czy Lublin  plasują się  w trzydziestce najgorętszych lokalizacji na świecie, a wśród regionu EMEA właśnie Kraków przewodzi całej stawce. Zagraniczni inwestorzy doceniają potencjał językowego rynku pracy w Polsce i planują zwiększyć zatrudnienie specjalistów językowych głównie  w sektorze IT, Telekomunikacja, Księgowość i Finanse.

W Polsce może powstać około 20-30 nowych centrów biznesowych, które będą rekrutować humanistów i specjalistów branżowych ze znajomością języków obcych.  Aktualnie liczba centrów oscyluje wokół 300, a do wejścia na polski rynek szykują się kolejni gracze. W Polsce działa obecnie ponad 220 firm z 22 krajów, z czego 80 korporacji zagranicznych zatrudnia powyżej 100 osób i myśli o dalszej ekspansji.   

Język obcy to nie wszystko.

Nowoczesne Usługi Biznesowe obejmujące firmy outsourcingowe (BPO) i Centra Usług Wspólnych (SCC) odnotowują ciągły wzrost zapotrzebowania na specjalistów i absolwentów ze znajomością języków obcych. Kryzys nie miał negatywnego wpływu na ten sektor, co więcej branża wręcz zaczęła się intensywnie rozwijać. Wynagrodzenia w sektorze nowoczesnych usług biznesowych utrzymują się na stałym poziomie. W ostatnich miesiącach wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów władających językiem francuskim i niemieckim, szczególnie w obszarach obsługi klienta, księgowości czy wsparcia IT. Pojawia się również stosunkowo dużo ofert dla Analityków Biznesowych czy specjalistów ds. usprawniania procesów – co wynika z okresu stabilizacji w istniejących od kilku lat centrach, a co za tym idzie poszukiwania oszczędności.

Branża SSC / BPO niezmiennie charakteryzuje się sporą mobilnością kandydatów, którzy chętnie rozmawiają o możliwościach zmiany pracy. Co ciekawe, często warunkiem kluczowym dla zmiany pracy nie są kwestie finansowe, a zagadnienia związane z zakresem odpowiedzialności i tym jak bardzo złożony jest proces, na którym dana osoba miałaby pracować. Również zmieniają się oczekiwania klientów w stosunku do kandydatów – jeszcze kilka lat temu wystarczyło w stopniu biegłym znać język obcy, aby móc rozpocząć karierę w branży outsourcingu. Aktualnie coraz częściej pracodawcy wymagają od kandydatów solidnej wiedzy merytorycznej – np. z zakresu księgowości czy informatyki. Studia filologiczne przestają być przepustką do kariery w SSC – o ile umożliwiają start, to w dłuższej perspektywie czasowej absolwentom studiów językowych brak podstaw do dalszego rozwoju.

Rekordowe bezrobocie wśród młodych

Wg danych resortu pracy, w marcu 2012r w Polsce było zarejestrowanych 236 tysięcy bezrobotnych z wyższym wykształceniem. Oznacza to, że co dziesiąty bezrobotny ma ukończone studia. Świadczy to nie tylko o obniżeniu rangi dyplomu (w Polsce aż 27% aktywnych zawodowo posiada wyższe wykształcenie), ale takżeo poważnym problemie na rynku pracy. Co gorsza, kryzys szans dla młodych po studiach obejmuje całą Europę –z danych podanych przez Eurostat w maju 2012r wynika, że aż 5,5mln obywateli UE poniżej 25. roku życia jest bezrobotnych.  Studenci w UE znajdują pracę średnio w trzy miesiące, w Polsce czas oczekiwania na zatrudnienie to nawet dwa lata. Niedopasowanie kompetencji, niż demograficzny, niedostosowanie kierunków edukacji do potrzeb pracodawców i spowolnienie gospodarcze to tylko niektóre  z kluczowych problemów na rynku pracy.

W obliczu tak przygnębiających statystyk troska o zdobycie cennego doświadczenia jak najwcześniej zdaje się być słuszna. Pomocne może być też ciągłe samodoskonalenie, ale w kierunkach, na które istnieje realny popyt, tzn. znajomość innowacyjnych technologii, nauka języków obcych oraz komunikatywność i umiejętność pracy w zespole. Absolwenci, stawiający wszystko wyłącznie na edukację proponowaną przez uczelnie mogą się srodze rozczarować.

Jak znaleźć dobrą pracę?

Głównym powodem podjęcia studiów jest chęć zdobycia wiedzy oraz kompetencji, które pozwolą znaleźć satysfakcjonującą pracę. Wielu absolwentów spotyka rozczarowanie po pierwszym kontakcie z rynkiem pracy – co decyduje, że niektórym jednak się powodzi?

Każdego roku rynek pracy zalewa fala absolwentów uzbrojonych w CV oraz dyplom, zdeterminowanych by wykonać pierwszy krok na drodze swojej kariery. Zderzenie z twardą rzeczywistością dla wielu z nich jest brutalne, ponieważ znalezienie satysfakcjonującej pracy nie jest proste, szczególnie w czasach, gdy słowo ,,kryzys” zadomowiło się na dobre w świadomości przedsiębiorców.

W dzisiejszych czasach o atrakcyjności pracownika przede wszystkim decydują jego kompetencje oraz doświadczenie. Nie idzie to jednak w parze z dyplomem ukończenia studiów wyższych, szczególnie w polskich realiach, gdzie realna wartość wykształcenia dezawuuje się w niepokojącym tempie. Potwierdza to prestiż największych polskich uczelni, który sytuuje szkoły wyższe takie jak Uniwersytet Jagielloński oraz Uniwersytet Warszawski w czwartej setce rankingu magazynu ,,The Times Higher Education” (w zestawieniu zwyciężył California Institute of Technology w USA). W efekcie, osoby poszukujące pracy zwiększą swoje szanse na rynku poprzez samodoskonalenie praktycznych umiejętności, dotyczy to zwłaszcza branży IT.

Którzy absolwenci poradzą sobie na rynku pracy? Odpowiedź może brzmieć kuriozalnie: ci, którzy już pracę posiadają. Studenci, decydujący się na godzenie praktyk z zajęciami na uczelni zdobywają praktyczną wiedzę w firmach oraz instytucjach, która procentuje zatrudnieniem na częściowym etacie. Imponujące portfolio stawia takie osoby w zupełnie innej, znacznie korzystniejszej, sytuacji niż absolwentów, którzy dopiero zaczynają rozglądać się za opcjami kariery dla siebie.

Znasz język – masz pracę

Kluczowe znaczenie odgrywają kompetencje związane ze znajomością języków obcych. Nie wystarczy już wpisać informację w CV, ponieważ angielski, niemiecki i inne języki często są sprawdzane w normalnej rozmowie podczas spotkania rekrutacyjnego. Zarobki osoby zatrudnionej na stanowisku General Ledger – Team Leader z biegłą  znajomością języka angielskiego i niemieckiego lub francuskiego mogą osiągać nawet 8 000 zł brutto.  Na pensję powyżej 4 tys. brutto mogą liczyć Ci humaniści, którzy znają co najmniej dwa, trzy języki obce ( w tym jeden mniej popularny, na przykład niderlandzki czy szwedzki ) a także posiadający kompetencje analityczne. Takich kandydatów szukają międzynarodowe korporacje czy firmy doradcze.


Top Language Jobs (Sektor Nowoczesne usługi biznesowe BPO / SCC)

Wymagana biegła  znajomość j. angielskiego i jednego z wybranych: francuski/niemiecki/ włoski/ hiszpański/ portugalski/ czeski/ szwedzki/ norweski

  1. General Ledger – Team Leader
  2. General Ledger – Senior Accountant
  3. Accounts / Call Center – Associate
  4. Business Analyst
  5. PMO Analyst
  6. Accounts/ Senior Associate

Studia filologiczne, zdobywane w Polsce a uzupełniane poprzez liczne możliwości dokształcania w docelowym kraju jak stypendia Erasmus, praktyki, studia podyplomowe czy nawet praca sezonowa, zapewniają poszerzenie słownictwa i zdobycie kompetencji interpersonalnych potrzebnych w środowisku zawodowym. Nie zapomnijmy jednak, że wiedza lingwistyczna to nie wszystko aby odnaleźć się w realiach świata biznesu. Dobrze jest więc zastanowić się nad kierunkiem naszej kariery zawodowej, związanej z nauczaniem języka obcego, tłumaczeniami czy też wykorzystaniem znajomości języka obcego w określonej dziedzinie biznesu już w trakcie studiów filologicznych. Warto zaangażować się w działalność dodatkową, określić swoje umiejętności i dokładny kierunek w którym chcemy się rozwijać, zapisać się na specjalistyczne kursy czy wreszcie zdobyć cenną wiedzę, kontakty i doświadczenie w trakcie praktyk zawodowych.

Call Center – uprzedzenia, mity czy szansa na dobry start

Praca konsultanta call center polega na telefonicznym kontakcie z klientem. Rodzaj kontaktu zależy od tego, kto go inicjuje. Prowadzone projekty „przychodzące” (inbound) to na przykład infolinie (udzielanie informacji związanych z produktami i usługami), wsparcie serwisowe (help desk), obsługa akcji marketingowych, przyjmowanie zamówień lub reklamacji, rezerwacja i zakup biletów itp. Projekty „wychodzące” (outbound) to ankiety telefoniczne, aktualizacja baz danych, telesprzedaż czy monitoring/windykacja należności.

Praca w call center - ze względu na specyfikę prowadzonych projektów i intensywność kontaktów z klientami rozliczana jest przede wszystkim godzinowo. Możliwość pracy w niepełnym wymiarze godzin i o różnych porach, wybierają przeważnie ludzie młodzi, ciągle uczący się. Elastyczny grafik umożliwia dostosowanie godzin pracy do zajęć na uczelni. W większości przypadków jest to pierwszy kontakt z rynkiem pracy. Daje ona niepowtarzalną okazję do zdobycia doświadczenia, co jest istotnym kryterium kwalifikacyjnym przy zatrudnianiu przez następnych pracodawców.

Doświadczone, rzetelne call centers posiadają własne programy rozwojowe i pozapłacowe systemy motywacyjne. Konsultanci korzystają z dużej liczby różnorodnych szkoleń, które oferuje dla stojących na progu kariery zawodowej niewiele branż (szkolenia z obsługi klienta, z prezentacji, asertywności, komunikacji werbalnej, pokonywania obiekcji czy technik negocjacyjnych). Zdobywają doświadczenie obsługując projekty o różnym zakresie odpowiedzialności, poszerzając swoje kompetencje językowe, reprezentując międzynarodowe koncerny oraz polskie firmy. Daje to unikatowe doświadczenie już na początku kariery zawodowej. Praca „na słuchawkach” może być również pierwszym krokiem w karierze na wielu stanowiskach wewnątrz call center: lider zespołu, koordynator projektu, zarządzający call center, trener, specjalista IT, specjalista w dziale sprzedaży czy marketingu.

W większości przypadków podstawą wynagrodzenia w call center jest stawka godzinowa, której wysokość zawarta jest w umowie. Wynagrodzenie stanowi iloczyn liczby godzin, w których świadczone były usługi i stawki godzinowej. W niektórych projektach, zwykle telesprzedażowych, dodatkowo może być wypłacana prowizja od sprzedaży produktu lub usługi. Do tego dochodzą bonusy za efektywność i skuteczność.

Na forach internetowych często czyta się o nierzetelnych call center zalegających z wypłatą wynagrodzenia czy o złej atmosferze pracy. W 99% takie posty są anonimowe. Jeśli posłuchalibyśmy się tylko takich opinii, to nie znaleźlibyśmy żadnego solidnego call center. Tak więc pierwsza zasada, to nie kierować się tylko opiniami w Internecie. Najlepiej weryfikować je podczas bezpośredniej rozmowy kwalifikacyjnej. Warto wybierać firmy o znanej marce i ugruntowanej pozycji na rynku.

Coraz więcej call centers powstaje w mniejszych ośrodkach, na terenach o dużym bezrobociu. Takie firmy szybko stają się ważnymi pracodawcami w regionie i często jedynym źródłem dochodów dla wielu osób.

Niestety młodzi ludzie nie garną się do pracy w call center z powodu stereotypów dotyczących tego zawodu oraz zbyt wysokich oczekiwań wynikających z nieznajomości sytuacji rynkowej. Badania wśród studentów pokazują, że absolwenci bez żadnego doświadczenia chcieliby otrzymać 3000 pln netto, samochód służbowy, telefon. Jak widać żądania są dość wygórowane, nieadekwatne do doświadczenia młodych ludzi i do obecnych realiów rynkowych.

****

Artykuł pochodzi z portalu Linguajob.pl, Pierwszego Językowego Serwisu Pracy.

Pobierz bezpłatny e - book  LANGUAGE JOB GUIDE 2013  Kariera z j.obcym i szukaj pracy z j.obcym! : www.linguajob.pl





2013-03-28 ,