Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Software na wagę złota. Umiejętności miękkie w branży IT

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_c9d06572cc4703386.png
Software na wagę złota. Umiejętności miękkie w branży IT

Czasy żyjących we własnym świecie informatyków odchodzą w zapomnienie. Dziś pracodawcy z branży IT poszukują kandydatów, którzy nie tylko świetnie komunikują się z komputerami, ale także opanowali sztukę komunikacji międzyludzkiej. Jakie są przyczyny tej zmiany? Czego oczekuje się obecnie od kandydatów w branży IT? W jaki sposób sprawdza się poziom umiejętności miękkich? – zdradza Konrad Bromiński, Specjalista ds. Rekrutacji IT w Grupie Allegro.

Youngpro.pl: 18% pracodawców na świecie nie może znaleźć pracownika, bo kandydatom brak umiejętności miękkich. Jak to wygląda w branży IT?

Konrad Bromiński: W branży IT ten problem jest jeszcze bardziej wyrazisty. Kandydaci bardzo często skupiają się jedynie na zagadnieniach technicznych, niejednokrotnie całkowicie zapominając lub nawet nie mając świadomości, jak duże znaczenie mają umiejętności miękkie. Geneza takiego stanu rzeczy tkwi chyba w programach studiów uczelni technicznych – bardzo często brakuje na nich choćby elementów komunikacji społecznej, psychologii lub socjologii. Skupiają się one rozwijaniu abstrakcyjnego myślenia, zaniedbując sferę relacji społecznych.

W obiegowej opinii programista, informatyk to neerd, myślący liczbami ścisłowiec. Coś się zmieniło?

Dopiero od niedawna zaczynamy obserwować zmianę – na rynku pracy pojawia się stopniowo coraz większa liczba kandydatów, którzy nie wpisują się w ten stereotyp. Ma to zapewne związek z rozwojem w Polsce międzynarodowych korporacji. Coraz większa liczba firm decyduje się na założenie swojej siedziby w naszym kraju, powstaje u nas coraz więcej globalnych centrów usług. Osoby z doświadczeniem w takich organizacjach mają większą świadomość znaczenia umiejętności miękkich. Dziś nie wystarczy już opanować do perfekcji daną technologię, trzeba jeszcze umiejętnie i efektywnie komunikować się na różnych poziomach organizacji, często przekazywać swoją wiedzę nie tylko w ramach struktur IT, ale także szeroko pojmowanemu „biznesowi”. Dlatego tak dużą uwagę zwracamy podczas selekcji kandydatów na ten obszar.

Informatyk to jednak nie psycholog, ani handlowiec. Jaki poziom umiejętności interpersonalnych mu wystarczy?

Naturalnie stosujemy zupełnie różne „miary” w przypadku rekrutacji prowadzonej na stanowisko przedstawiciela handlowego i osoby do działu IT. W przypadku tego pierwszego dużą rolę ma budowanie długotrwałych relacji z wieloma klientami, podczas gdy specjaliści z obszaru IT muszą przede wszystkim komunikować się z innymi w sposób jasny i prosty. Oczywiście środowisko to nie jest jednorodne – zupełnie inne wymagania stawiane są przed managerami, gdzie rola komunikacji zdecydowanie wzrasta, a inne przed programistami lub administratorami, czyli funkcjami bardziej technicznymi. 

No dobrze, ale w jakich sytuacjach informatycy rzeczywiście potrzebują dobrze rozwiniętych umiejętności interpersonalnych?

Bardzo dobrym przykładem są tutaj programiści i testerzy, którzy pracują w metodyce SCRUM. Polega ona m. in. na codziennych spotkaniach całego zespołu, podczas którego każdy przedstawia status przydzielonego mu zadania – co udało mu się wykonać, a co sprawia mu problem. Spotkania te są bardzo krótkie, więc największym wyzwaniem jest przekazać maksimum treści w jak najkrótszym czasie.

Jak w Grupie Allegro sprawdzacie czy dany kandydat potrafi się komunikować? Po jakich zachowaniach to poznajecie?

Przede wszystkim na podstawie bezpośredniej rozmowy. Ważny jest tutaj styl wypowiadania się, budowania swoich wypowiedzi, ale także komunikacja niewerbalna. Zwracamy uwagę czy kandydat udziela odpowiedzi na zadane przez nas pytanie, czy też stara się odpowiadać wymijająco lub w toku swojej wypowiedzi zapomina o co był pytany. Sporą rolę odgrywa tutaj tzw. aktywne słuchanie, czyli zadawanie pytań precyzujących czy parafrazowanie. Staramy się również sprawdzać poziom świadomości kandydata na temat roli umiejętności miękkich. Często stosujemy również testy psychometryczne, które bardzo dokładnie obrazują nam styl komunikowania się kandydatów.

Umiejętności interpersonalne trzeba rozwijać nieustannie. Jak wyglądają szkolenia w Grupie Allegro?

Jeśli pracownik i jego przełożony uznają, że umiejętności miękkie są tym w czym dana osoba powinna się rozwijać, zgłaszają się do Zespołu Szkoleń w HR. Poza szkoleniami zewnętrznymi, jako HR prowadzimy szereg szkoleń i warsztatów wewnętrznych, dedykowanych konkretnej grupie osób lub zespołom. Dużą popularnością cieszą się szkolenia z autoprezentacji, które pomagają efektywnie występować przed publicznością (podczas konferencji czy wykładów) czy po prostu prowadzić spotkania.





2013-02-08 ,