Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Raport społeczny: Rekrutacja z polecenia

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_5fc19513398940337.jpg
Raport społeczny: Rekrutacja z polecenia
Rekrutacja z polecenia od dawna cieszy się ogromną popularnością w krajach zachodnich. W Polsce dopiero w ciągu ostatniej dekady zaczęła zyskiwać sobie zwolenników, jednakże jej znaczenie doceniło już ponad pięćdziesiąt procent większych spółek polskich i zagranicznych. Skuteczność tej metody potwierdza cztery piąte pracodawców. Dlaczego więc wykorzystanie rekrutacji z polecenia, znacznie zmniejszającej koszty pozyskiwania nowego pracownika oraz skracającej czas wyboru odpowiedniego kandydata tak długo nie znajdowało zainteresowania wśród pracodawców? 

Głównym powodem zachowania dystansu w stosunku do tej metody jest identyfikowanie rekrutacji z polecenia z załatwianiem pracy po znajomości. Warto rozgraniczyć te dwa pojęcia, ponieważ negatywne skojarzenia znacznie ograniczają wykorzystanie rekomendacji podczas procesu pozyskiwania nowego pracownika. 

Z załatwianiem pracy mamy do czynienia, kiedy pracodawca jest przekonywany do zatrudnienia osoby, niekoniecznie posiadającej odpowiednie wykształcenie i doświadczenie zawodowe. Zwykle taki kandydat nie przechodzi pełnego procesu rekrutacji oraz bywa, że tworzy się specjalnie dla niego nowe stanowisko pracy. Rekrutacja z polecenia jest metodą, która opiera się na sieci kontaktów biznesowych. Szukanie kandydata odbywa się poprzez polecenie go przez pracowników, już zatrudnionych w firmie. Należy zwrócić uwagę na fakt, że polecenie  nie jest równoznaczne z zatrudnieniem. Rekomendowana osoba przechodzi pełny proces rekrutacji oraz okres próbny. 

Mimo początkowych negatywnych konotacji, metoda ta zyskuje poparcie coraz większej liczby firm. Jest ona niezwykle opłacalna z punktu widzenia wydatków, jakie wiążą się z przeprowadzeniem tradycyjnej rekrutacji. Zamiast umieszczania ogłoszeń w serwisach czy portalach internetowych, prasie lub na billboardach, wprowadza się referencyjne programy rekrutacyjne, określane jako referralowe, na terenie firmy. Informacje na temat rekrutacji, dostępne są dla wszystkich pracowników, ponieważ zamieszczane zostają w firmowym Intranecie oraz na plakatach w biurach. Celem jest zaangażowanie jak największej liczby pracowników i zachęcenie ich do polecenia oferty pracy swoim znajomym. Poprzez tani kanał marketingu szeptanego, pracodawca angażuje pracowników w działania na rzecz firmy, wzmacniając w ten sposób przywiązanie do miejsca pracy oraz poczucie współuczestniczenia w budowaniu zespołu. 

Kolejną istotną kwestią jest nagradzanie pracownika, który poleci najlepszego kandydata. Nagrodą bywa premia lub inne korzyści finansowe lub rzeczowe. W ten sposób kreowany jest wizerunek firmy jako dobrego pracodawcy. Dzięki temu zyskują wszystkie strony zaangażowane w proces rekrutacji: pracodawca, pracownik oraz kandydat. 

Rekrutacja z polecenia gwarantuje również polepszenie jakości i usprawnienie samego procesu poszukiwania odpowiedniej osoby na dane stanowisko. Znalezienie kandydata z wymaganymi kwalifikacjami nie jest trudne. Powodzenie zależy jednak od weryfikacji.  Dodatkowe informacje na temat kandydata, dostarczone przez osobę rekomendującą go, mogą stać się kluczowe podczas podejmowania ostatecznych decyzji. Nierzadko dotyczą one kwestii istotnych, aczkolwiek trudnych do sprawdzenia podczas tradycyjnego procesu rekrutacji, takich jak zachowanie w stresujących sytuacjach, umiejętność podejmowania szybkich decyzji pod presją czasu czy współdziałania z innymi pracownikami i przełożonymi. Dla wielu pracodawców istotną kwestią jest również światopogląd i kultura osobista, zwłaszcza, jeśli w zakres obowiązków wchodzą kontakty bezpośrednie z kontrahentami. 

Co więcej, osoba z polecenia, chcąca za wszelką cenę udowodnić, że jest warta swojej posady, może bardziej przykładać się do obowiązków służbowych, a nawet poza nie wykraczać. Czuje się bowiem zobowiązana podwójnie, nie tylko wobec przełożonego, ale również wobec kolegi, dzięki któremu zyskała pracę. Motywacja zostaje zwiększona, co oznacza lepsze wyniki nowego pracownika i zysk dla firmy. 

Jak zostało wspomniane powyżej, dzięki rekrutacji z polecenia, zyskują również aktualni pracownicy firmy. Najbardziej widoczną formą gratyfikacji jest program, nagradzający za polecenie kandydata dla każdej osoby, której znajomy został zatrudniony i przeszedł okres próbny. Nagroda w postaci premii lub innych bonusów zachęca do współpracy. Poza materialnym wsparciem, pracownicy zyskują również zaufanych i solidnych współpracowników, co gwarantuje dobrą atmosferę pracy. 

Niestety bywa, że pracownik, polecający znajomego, ryzykuje utratą lub obniżeniem własnego prestiżu w firmie. Mimo że założeniem jest polecenie osoby zaufanej i godnej rekomendacji, zdarza się, że oczekiwania przełożonego wobec niej nie zostaną spełnione. Niezadowolenie może przełożyć się także na jego relacje z szefem i znacznie je pogorszyć. Dlatego też, bezpieczniej jest polecać osoby, z którymi pracowaliśmy w innej firmie i znamy ich kompetencje oraz styl pracy, niż osoby bliskie. Zbyt wiele można stracić. Jeśli kandydat zostanie nisko oceniony i nie przejdzie procesu rekrutacji, wiarygodność osoby rekomendującej spadnie w oczach szefa lub pracownika HR.  

Odpowiedzialność,  jaka spoczywa na aktualnym pracowniku za świeżo przyjętą do pracy osobę, nie kończy się w momencie jej zatrudnienia. Ten, kto polecał, znajduje się pod presją co najmniej przez kilka miesięcy. Poniekąd jest zobowiązany do kontrolowania wykonywanych obowiązków przez osobę poleconą oraz wdrażanie jej do pracy w firmie. Może to skutkować zaniedbywaniem własnych zadań lub potrzebą spędzania w pracy większej ilości godzin. 

To, co wydaje się negatywnym i obciążającym aspektem rekrutacji z polecenia z punktu widzenia pracownika, jest wielką zaletą dla osoby nowoprzyjętej do pracy. Wsparcie, jakie otrzymuje od swojego kolegi, pomaga jej szybko zapoznać się z funkcjonowaniem firmy. Posiada ona również nigdzie niezakodowaną wiedzę o etykiecie, wymaganiach przełożonego oraz preferencjach współpracowników. Bywa, ze adaptacja do nowych warunków trwa miesiącami, w ciągu których nowym pracownikom zdarza się popełniać gafy z powodu nieznajomości zwyczajów zakładu pracy. Dzięki znajomości z jednym z pracowników, można uniknąć wielu niekomfortowych sytuacji i szybciej stać się częścią zespołu. 

Wiedza zaczerpnięta ze źródła jest niezwykle pomocna już w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Pracodawcy i specjaliści od HR jednoznacznie stwierdzają, że kandydat z polecenia lepiej wypada podczas rozmowy, ponieważ dobrze orientuje się, na czym będzie polegała jego praca. Wie również, czego może oczekiwać od firmy, dla której zamierza pracować. Rekrutacja zewnętrzna nie daje takiej możliwości, a informacje zdobyte przez Internet, bardzo często okazują się nieprawdziwe. 

Pojawia się jednak refleksja, jak zapracować sobie na tak wielkie zaufanie, aby ktoś odważył się nas polecić. Po pierwsze, należy wypracować sobie odpowiedni wizerunek wśród kolegów z pracy oraz prywatnych znajomych. Należy prezentować się tak, aby inni widzieli w nas eksperta w danej dziedzinie, dlatego warto jest dzielić się własną wiedzą. Wielu z obecnych współpracowników zmieni kiedyś pracę i być może będą mieli możliwość polecenia nas swojemu pracodawcy. 

Przyjaźń to za mało, by być zarekomendowanym pracodawcy, ponieważ nikt nie zaryzykuje zepsuciem własnej reputacji. Postaraj się wypromować swój profil zawodowy wśród prywatnych znajomych, mówiąc o tym, czym się zajmujesz, co chciałbyś robić 
i w czym jesteś dobry. Warto pamiętać, że czasy, kiedy skromność była uznawana za największą zaletę, już dawno odeszły do lamusa. Przejmujemy wzorzec kultury zachodniej, w której kluczową rolę odgrywa pewność siebie i umiejętność zaprezentowania się z jak najlepszej strony. 

W dzisiejszym świecie nie wystarczy już lakoniczna wizytówka. Potrzebna jest konkretna wiedza na temat tego, czym się zajmujemy i w czym jesteśmy naprawdę dobrzy. Istotne, aby nasze słowa były poparte konkretnymi przykładami osiągnięć zawodowych. Trudno wybić się bez siatki kontaktów, dlatego też należy zadbać o rozwój zawodowy oraz znajomości, korzystając z biznesowych portali społecznościowych, czy też biorąc udział w imprezach branżowych. 

Należy zwrócić szczególną uwagę i poświęcić czas na to, aby zaistnieć w wirtualnej rzeczywistości. W ten sposób jesteśmy w stałym kontakcie online również z nieznajomymi. Portale społecznościowe umożliwiają dostęp do różnych osób. Jak zbudować relacje w sieci? Na początku trzeba stworzyć swój własny profil zawodowy, dzięki któremu inne osoby dowiedzą się, czym się zajmujesz i kim jesteś. Ważne jest, aby umieścić na nim, jak najwięcej danych na swój temat, na przykład jakie szkoły ukończyłeś. Dawni znajomi będą mieli możliwość odnalezienia cię i nawiązania kontaktu. Kolejnym ważnym aspektem jest dołączanie do grup, dyskutowanie o tym, co dzieje się w branży. Ostatnią, aczkolwiek niezwykle istotną kwestią są aktualizacje profilu, które oznaczają aktywność w sieci. Dzięki nim przypomnisz się znajomym oraz będziesz wyżej pozycjonowany, tym samym lepiej widoczny.

Tak jak każde zjawisko, rekrutacja z polecenia zdobyła zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Nie da się jednak zaprzeczyć, że jest dziś jedną z najczęściej wykorzystywanych metod pozyskiwania nowych pracowników, dlatego istotnym jest, żeby wykreować odpowiednio swój wizerunek zarówno w realnym świecie wśród przyjaciół, znajomych, współpracowników, jak również w wirtualnej rzeczywistości. Być może kiedyś rekrutacja z polecenia stanie się i dla nas przepustką do otrzymania lepszego stanowiska.  




2013-10-28 ,