Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Wyciśnij praktykę jak cytrynę!

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_b4a29d42be3668336.png
Wyciśnij praktykę jak cytrynę!
Praktyki zawodowe i staże to już „must have” w CV absolwenta. Bez nich ciężko o zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną na pierwszą pracę po studiach. To jednak zaledwie początek starań bo podczas spotkania twarzą w twarz z rekruterem, ten na pewno zacznie drążyć temat i sprawdzać ile z nich wyniosłeś, czym się zajmowałeś i jakie doświadczenia możesz wnieść do jego firmy. Wniosek: dostałeś się na praktyki – dobrze, ale teraz jak cytrynę wyciśnij z nich biznesowe szlify.

Studenci wiedzą, że są staże, od których lepiej trzymać się daleko. Mają też świadomość, że wpis do indeksu za odbyte praktyki studenckie nie zawsze musi być okupiony ciężką pracą. Czasem wystarczą znajomości, albo szeroki uśmiech. Zła wiadomość jest taka, że wiedzą o tym również rekruterzy. Jeżeli mają do wyboru dwóch kandydatów, z których jeden jest firmowym baristą, a drugi zjadł zęby na stażach w korporacjach, wybierze zapewne tego drugiego.

O tym jak świadomie wybierać spośród ofert praktyk i staży, pisaliśmy już wcześniej. Opublikowaliśmy też poradnik jak zrobić dobre pierwsze wrażenie, jeżeli już zaplanowaliście biznesowe wakacje. Teraz przedstawiamy 5 porad, jak wycisnąć z praktyk to co najlepsze – wiedzę i umiejętności.

Praca, nie Facebook. Skup się na obowiązkach i nie daj się przyłapać na czytaniu Pudelka, albo przeglądaniu Facebooka. Nawet jeśli masz luźniejszy dzień, a nowe zadania spływają leniwie. Twój pracodawca w przeciwnym razie może sobie pomyśleć, że po prostu nie jesteś potrzebny, nie jesteś proaktywny, albo co gorsza, że dzielisz się w wrażeniami z praktyk ze swoimi znajomymi. Uprzedź też swoich znajomych, żeby nie dzwonili do Ciebie w czasie pracy.

Proś o feedback. Menedżerowie często zapominają, że jako przedstawiciel pokolenia Y i osoba, która ciągle się rozwija, potrzebujesz informacji zwrotnych. Jeżeli Ciebie pochwali, prawdopodobnie to zapamięta i będzie na tym bazował pisząc dla Ciebie referencje. Jeżeli nie ma Tobie nic dobrego do powiedzenia – też dobrze, przynajmniej poprawisz swoje błędy. Co mogłem zrobić lepiej? Czy warto coś dodać do raportu? Czy mój projekt spełnia zamierzone cele?

Ucz się od współpracowników. W większości firm praca oznacza pracę zespołową. Bądź na bieżąco z tym czym właśnie się zajmują, pytaj o rady, zachęcaj do opowiadania o sobie i swojej pracy. Kiedy Twój menedżer nie będzie miał „nowych zadań na dziś”, zapytaj ich czy możesz im w czymś pomóc. Porozmawiaj też z nimi o swoich planach zawodowych, ich wiedza o rynku pracy może być dla Ciebie pomocna. Zapewne orientują się jak wygląda praca na podobnym stanowisku u konkurencji. Być może zarekomendują Ciebie w przyszłości temu, bądź innemu pracodawcy.

Zaangażowanie. Ok, parzenie kawy to przejaskrawiony obraz praktyk, ale lepiej się nie oszukiwać – raczej nie będziesz wykonywać odpowiedzialnych i kluczowych dla firmy zadań. Bardziej prawdopodobne, że będziesz wspierał w tym starszych kolegów i koleżanki, a oni będą zlecać Tobie to czego sami nie lubią. Pamiętaj jednak, że pracodawcy wychodzą z założenia, że najpierw należy nauczyć żaków podstaw. Kiedy zaskarbisz sobie u nich zaufanie posypią się bardziej interesujące propozycje. Pokaż swoje zaangażowanie i elastyczność. Kiedy i to nie pomoże, po prostu porozmawiaj z menedżerem o tym czego jeszcze chciałbyś się nauczyć.

Traktuj sprawę poważnie. Każdy ma prawo popełniać błędy, jednak w biznesie nie ma sesji poprawkowych. Od wykonywanych przez Ciebie zadań może zależeć bardzo wiele. Jeżeli czegoś nie wiesz – po prostu zapytaj, jeżeli obowiązek Cię przerasta – po prostu to przyznaj, jeżeli nie wiesz czy idziesz w dobrym kierunku – opowiedz menedżerowi, w jaki sposób chcesz dojść do celu. Popełniłeś już błąd? Nie szukaj na siłę wymówek i poproś o wytłumaczenie jak wykonać to zadanie poprawnie.






2013-07-24 ,