Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Trenuj umiejętności miękkie - są kluczowe dla pracodawców!

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_fce3b6ea597446028.jpg
Trenuj umiejętności miękkie - są kluczowe dla pracodawców!

Umiejętności miękkie są kluczowe dla pracodawców. Obok doświadczenia zawodowego, wykształcenia i odpowiednich kwalifikacji zawodowych stanowią najważniejszy wymóg wyszczególniony w ofertach pracy. Czym są umiejętności miękkie? Jak rekruter może sprawdzić ich poziom? W jaki sposób je trenować, tak by zabłysnąć na rozmowie kwalifikacyjnej i łatwo odnaleźć się w pierwszej pracy? Na pytania odpowiada Agnieszka Miliszkiewicz-Pajdzińska, specjalista ds. rekrutacji w Grupie Żywiec.

Co mają na myśli pracodawcy, kiedy w ogłoszeniu rekrutacyjnym piszą, że wymagają od kandydatów wysoko rozwiniętych umiejętności miękkich?

Agnieszka Miliszkiewicz-Pajdzińska: Umiejętności miękkie to takie, które sprawiają, że potrafimy współdziałać z innymi ludźmi w życiu prywatnym i w pracy. Najbardziej znane to: komunikacja, samodzielność, asertywność, zdolności interpersonalne. Kwalifikacje zawodowe to coś bardziej namacalnego, jest to np. znajomość języka angielskiego, znajomość programów komputerowych, obsługa urządzeń i maszyn. Umiejętności twarde raz nauczone będą z nami przez całe życie. Raz uczymy się jeździć na rowerze i tego się nie zapomina. Umiejętności miękkie doskonalimy przez całe życie.

Jeśli w ogłoszeniu pojawia się sformułowanie „wymagamy wysoko rozwiniętych umiejętności miękkich” to bardzo trudno kandydatowi będzie domyślić się, o jakie konkretnie umiejętności chodzi. Pracodawca powinien zawęzić swoje wymagania. Przecież nie na każdym stanowisku potrzebna będzie umiejętność przewodzenia w grupie (np. kiedy pracownik będzie pracował obsługując maszynę), lub wysokie zdolności komunikacyjne, jeśli praca polegać będzie na wykonywaniu projektów graficznych sam na sam z komputerem.

Jakie umiejętności miękkie są szczególnie ważne dla pracodawców?

Podam przykłady z ostatnich ogłoszeń Grupy Żywiec, gdzie precyzowaliśmy bardzo konkretne umiejętności miękkie potrzebne na danym stanowisku. Na przykład dla Przedstawiciela Handlowego  były to umiejętności współpracy z klientem zewnętrznym, ale i pracy zespołowej oraz umiejętności komunikacyjne. Przedstawiciel mający opory i trudności w komunikacji nie sprzeda produktu i nie nawiąże dobrych relacji z klientami.

W ogłoszeniu dla Praktykanta również pytaliśmy o umiejętności komunikacyjne, ale także o umiejętności organizacyjne. Praktykant wrzucony na głęboką wodę będzie musiał zająć się wieloma nowymi dla siebie tematami. Tematom tym należy nadać odpowiedni priorytet, odpowiednio zaplanować ich wykonanie. 

U Stażystów szukaliśmy umiejętności pracy w zespole i motywacji do pracy. Projekty, które realizują Stażyści nie są łatwe, wymagają współpracy z kolegami z różnych działów, czy nawet regionów, a bez odpowiedniej motywacji i umiejętności pracy w grupie byłoby im bardzo trudno wykonać powierzone zadania.

Od czego jest uzależniony określony poziom posiadanych umiejętności miękkich?Czy można wyróżnić te umiejętności miękkie, które są szczególnie deficytowe w grupie studentów i absolwentów?

Na pewno każdy z nas ma pewne predyspozycje do bycia np. bardziej asertywnym, czy bycia naturalnym przywódcą. Na pewno jest też tak, że niektóre kierunki studiów pomagają rozwijać umiejętności miękkie. Kierunki humanistyczne już przez sam charakter studiów będą kładły większy nacisk na rozwój miękkich umiejętności. Nieco gorzej wypadają kierunki inżynierskie, techniczne, gdzie tematyka ta jest traktowana nieco po macoszemu.

Im więcej mamy doświadczenia zawodowego lub udzielamy się społecznie, czy też na uczelni tym lepiej rozwiniemy nasze umiejętności. Mamy wówczas styczność z różnymi sytuacjami (nieraz negatywnymi i nieprzyjemnymi), z których wyciągamy wnioski i w taki sposób się uczymy.

Nawet nasi Stażyści, którzy przechodzą przez kilkuetapową rekrutację otrzymują dodatkowe wsparcie już podczas stażu, uczestnicząc w szkoleniach dedykowanym umiejętnościom miękkim np.: współpraca z klientem wewnętrznym, czy sztuka prezentacji. Zdajemy sobie sprawę, że nie wszyscy  mogą być przygotowani do pracy w wielokulturowym środowisku, jakim jest Grupa Żywiec, dlatego też otrzymują potrzebne wsparcie.

Zdarza się, że kandydaci mają problem z obiektywną oceną własnych umiejętności.

Taka sytuacja ma często miejsce, kiedy udzielamy feedbacku po assessmentach. Wiele osób jest zdziwionych, że słabo wypadli w zadaniach, gdzie ważna była np. rola leadera, a postrzegali swoje umiejętności w tym zakresie jako dobrze rozwinięte. Lub wręcz przeciwnie są mile zaskoczeni, że uzyskali maksymalne oceny w zakresie komunikacji z innymi.

W jaki sposób specjaliści ds. rekrutacji sprawdzają poziom posiadanych przez kandydata umiejętności?

Pracodawca może korzystać z  testów, które pomagają określić poziom umiejętności miękkich lub zweryfikować, czy kandydat posiada właśnie te umiejętności, o które nam chodzi.

Jednak  najlepszym miejscem na sprawdzenie poziomu umiejętności miękkich jest rozmowa rekrutacyjna, przeprowadzona w sposób rzetelny i bez pośpiechu. Podczas spotkania możemy spytać kandydata o jego zachowania z przeszłości a jego odpowiedzi z dużym prawdopodobieństwem powiedzą nam, jak kandydat postąpiłby w przyszłości. Np. możemy poprosić o opisanie stresującej sytuacji z ostatniego miesiąca. Gdzie wystąpiła, czego dotyczyła i co kandydat zrobił w danej sytuacji.

Podczas rozmowy możemy poprosić kandydata o odegranie mini scenki, która sprawdzi np. umiejętność komunikacji, czy też współpracy z klientem. Jednak najdokładniej umiejętności miękkie badane są podczas assessmentu. Assessmenty składające się z kilku zadań, trwające nierzadko cały dzień, pozwalają sprawdzić tę samą  umiejętność nie w jednym, ale w dwóch lub trzech ćwiczeniach budując obiektywną ocenę kandydata. 

Podczas assesmentu  można sprawdzić np.:  samodzielność, motywację, proaktywność, odporność na stres, komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, zdolność wywierania wpływu na zachowania innych, umiejętność bycia liderem lub kierowania zespołem kolegów.

W jaki sposób można trenować umiejętności miękkie? Jakie metody są najskuteczniejsze?

Na pewno przydatne będą wszelkie publikacje dostępne na rynku i zaznajomienie się z teorią. Jeśli istnieje możliwość uczestnictwa w szkoleniu lub warsztatach dedykowanych umiejętnościom miękkim to także trzeba skorzystać z takiej okazji. Jednak najważniejszy jest codzienny trening w życiu i utrwalenie tego czego nauczyło się podczas spotkań lub czytając. Bo szkolenia to jedynie impuls, który ma pokazać, co w nas działa, a czego jeszcze musimy się nauczyć. Jest to trochę podobne do nauki języka angielskiego, lekcje to podstawa, ale jeśli nie powtarzamy sobie materiału codziennie, nauka nie przynosi spodziewanego efektu.

Umiejętności miękkich uczymy się nie tylko po to by zabłysnąć na rozmowie rekrutacyjnej u potencjalnego pracodawcy, ale przede wszystkim by sprawniej egzystować w społeczeństwie, na uczelni, wśród rówieśników. 

Cenną informacją o sobie samym będzie feedback, który może być udzielany po assessmentach. W Grupie Żywiec, w procesie rekrutacji praktykujemy przekazywanie informacji zwrotnych wszystkim uczestnikom assesmentu ubiegającym się o stanowisko Stażysty. Czasem kandydat musi zderzyć się także z negatywną oceną, czy wynikiem, ale to właśnie wtedy otrzymuje największa szanse na zdiagnozowanie swoich braków i poprawę swoich umiejętności.

Grupa Żywiec od wielu lat zaprasza studentów na autorskie Warsztaty Umiejętności.

Faktycznie Warsztaty mają już kilkunastoletnią tradycję. Od zawsze cieszyły się sporym powodzeniem i mam nadzieje, że tak pozostanie. Do Warsztatów przykładamy dużą wagę i co roku staramy się przygotować coś ciekawego. Warsztaty mają rzeczywiśćie formę warsztatów, a nie wykładów i trwają cały dzień. 

Ogromnym atutem jest to, że w szkoleniu bierze udział bardzo mała grupa studentów 10-12 osób, co pozwala skupić się na każdym uczestniku i zaadresować pytania, które rodzą się podczas spotkania.

Warsztaty prowadzone są przez Specjalistów ds. Personalnych – nierzadko Trenerów, którzy mają bogate doświadczenie w dziedzinie HR a Grupę Żywiec znają od podszewki. Na Warsztatach omawiamy tematy, które najbardziej interesują studentów  np.: rekrutacja w każdym jej aspekcie, komunikacja werbalna i niewerbalna, budowanie marki własnej, sztuka prezentacji, zagadnienia asertywności. Chciałabym podkreślić, że na wszystkich Warsztatach, jest zawsze wesoło, twórczo i bardzo ciekawie, a praca ze studentami uskrzydla także prowadzących! Unikamy sztywnej formy i staramy się dobrze bawić!

Właśnie trwa rekrutacja na najbliższą listopadową edycję Warsztatów. Zapraszamy studentów wszystkich kierunków i specjalizacji. Aby się zgłosić należy jedynie wypełnić krótki formularz na naszej stronie www.grupazywiec.pl/kariera.

Na pytania odpowiadała Agnieszka Miliszkiewicz-Pajdzińska
 Specjalista ds. Rekrutacji i Budowania Wizerunku Pracodawcy w Grupie Żywiec.





2011-11-07 ,