Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Studenci doradzają biznesowi, czyli konsulting studencki w akcji

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_5b456916f25724353.jpg
Studenci doradzają biznesowi, czyli konsulting studencki w akcji

Coraz większa konkurencja na rynku pracy, pracodawcy szukają wykształconych-doświadczonych a wielu młodym marzy się prestiżowa kariera w konsultingu. Jak wypracować sobie dobry start? Praktyki i staże – to wydawałoby się naturalna odpowiedź. Studenci zrzeszeni w organizacjach konsultingu studenckiego udowadniają jednak, że już w trakcie studiów można sięgać po więcej i samodzielnie zarządzać realnymi projektami biznesowymi. Przedstawiamy mapę polskiego Junior Enterprise.

Junior Enterprise – profesjonaliści z indeksem

Idea Junior Enterprise polega na łączeniu teorii akademickiej ze światem biznesu. Studenckie firmy doradcze zrzeszone w JADE nie są kołami naukowymi, ani też firmami zakładanymi przez absolwentów. Są one w całości zarządzane przez studentów najlepszych europejskich uczelni. Najzdolniejsi i najbardziej doświadczeni z nich pełnią rotacyjnie funkcje kierownicze i zarządzają projektami dla klientów zewnętrznych. Natomiast młodsi stażem koledzy uczestniczą w projektach i stopniowo zdobywają umiejętności przydatne w dalszej karierze.

Junior Enterprises mają status organizacji not for profit, dzięki czemu mogą zaoferować konkurencyjne ceny. Jednocześnie liczne referencje i wdrożone standardy jakości zapewniają, że mimo relatywnie niskiej ceny i nietypowej formy działalności, studenckie firmy doradcze zachowują wysoką jakość świadczonych usług.. Członkowie Junior Enterprise nie pobierają stałych wynagrodzeń za swoją pracę. Osiągnięty zysk jest przeznaczany na cele statutowe, w tym szkolenia i wyjazdy zagraniczne.

Termin „konsulting studencki” nie jest związany z żadną konkretną branżą lub obszarem wiedzy. Poszczególne studenckie firmy konsultingowe specjalizują się w usługach, zgodnych z kierunkami kształcenia ich członków. Część z nich skupia się na doradztwie gospodarczym, podczas gdy inne zajmują się doradztwem prawnym, informatycznym czy technologicznym.

Jak wygląda w praktyce praca w Junior Enterprise? Zazwyczaj w studenckiej firmie wyróżnia się zespoły stałe i zespoły projektowe. Zespoły stałe dotyczą podstawowej, „codziennej” działalności, czyli np. spraw personalnych, marketingu czy IT. Główny nacisk jest jednak położony na tzw. zespoły projektowe, które zajmują się realizacją projektów komercyjnych. Dla przykładu są to analizy rynku, badania preferencji konsumentów czy analizy konkurencji dla firm czy nawet organizacji pozarządowych.

Dobry start na rynku pracy

Studenci-konsultanci mierzą się w codziennej pracy z ambitnymi projektami. Oprócz satysfakcji z dobrze wykonanego zlecenia może to przynieść bardziej wymierną gratyfikację.

Zdaniem Mikołaja Szwocherta, koordynatora Youngpro.pl, organizacje stworzone w myśl idei Junior Enterprise to prawdziwe kuźnie talentów. – Praca dla takiej organizacji uczy profesjonalnego podejścia do pracy i realizacji zadań, wyposaża w umiejętności oraz stwarza szansę do stworzenia swojej profesjonalnej marki już na studiach. Na polskim rynku co raz więcej firm przekonuje się do współpracy w ramach konsultingu studenckiego a to pozwala na pierwszy networking w branży – przekonuje Mikołaj Szwochert.

Z ekspertem Youngpro.pl zgadza się Iwona Mitros, Marketing Coordinator w Grafton Recruitment Polska. – Organizacje Junior Enterprise pomagają młodym ludziom wejść na rynek pracy już z odpowiednim przygotowaniem. Można tam wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną i poprzeć ja zdobywaną praktyką. Współpraca przy konkretnych projektach, najlepiej z dużymi firmami, na pewno będzie plusem w CV każdego kandydata. Warto pomyśleć o takim rozwiązaniu jeżeli chcemy spróbować swoich sił w consultingu biznesowym. Dla firm działających w takiej branży na pewno będzie to plus przy decyzji o wyborze przyszłego pracownika – twierdzi Iwona Mitros.

Junior Enterprise w Polsce

W Polsce funkcjonują cztery firmy Junior Enterprise – ConQuest Consulting w Warszawie, Polish Business Development Association (PBDA) w Poznaniu, YPI Consulting w Krakowie oraz UniConsult we Wrocławiu. Wszystkie organizacje działają przy uczelniach ekonomicznych i skupiają się przede wszystkim na doradztwie biznesowym lub prawnym. 

Przedstawiamy praktyczny przewodnik po polskich organizacjach Junior Enterprise, który przybliża specyfikę ich działalności i przedstawia najciekawsze, zrealizowane projekty, bo pracę w studenckim konsultingu najlepiej poznać od zaplecza.

ConQuest Consulting

Kim jesteście i czym się zajmujecie?

Jesteśmy studencką firmą doradczą, która funkcjonuje na rynku od 14 lat realizując projekty  zarówno dla firm z sektora MŚP jak i dużych podmiotów na terenie Polski i Europy. Działając zgodnie z ideą Junior Enterprise kładziemy największy nacisk na rozwój naszych konsultantów, dając im szansę na postawienie pierwszego kroku w świecie biznesu i dynamiczne rozpoczęcie kariery.

Jaki jest Wasz największy sukces?

Realizując dużą liczbę projektów trudno określić, który był dla nas największym sukcesem. Szczególnie dobrze wspominamy projekty, które realizowaliśmy dla dużych rozpoznawalnych podmiotów, czego przykładem może być analiza rynku personalizacji kart w Polsce przeprowadzona dla jednej z największych polskich instytucji.

Co było dla Was największym wyzwaniem?

Największym wyzwaniem było dla całego zespołu opracowanie analizy o najwyższej wartości merytorycznej, na podstawie której klient będzie w stanie podjąć ważne dla dalszego rozwoju decyzje. Odpowiedzialność ta mobilizowała konsultantów do wytężonej pracy i znacząco zwiększała zaangażowanie zespołu w projekt.

Jak wyglądała praca nad tym projektem?

Do wykonania projektu powołany został zespół konsultantów wraz z Project Managerem. Osoby te przez cały okres realizacji zlecenia były silnie zmotywowane do osiągnięcia jak najlepszej jakości tworzonego raportu, która przełoży się na zadowolenie klienta.  Pomimo trudnego do analizy rynku, wykorzystując wiele dostępnych źródeł informacji (m.in. internetowe bazy danych, portale branżowe oraz wywiady eksperckie) konsultanci stworzyli wartościowe rekomendacje, które wsparły klienta w procesie podejmowania decyzji.

Jakie były efekty Waszej pracy?

Najlepszym potwierdzeniem wysokiej jakości świadczonych usług były otrzymane od klienta referencje, które określają ConQuest Consulting jako profesjonalnego i merytorycznego partnera. Szczególna uwaga zwrócona została na indywidualne podejście do klienta, co możliwe było dzięki dużemu zaangażowaniu zespołu projektowego.

Na pytania odpowiadał Michał Długosz, Wiceprezes Zarządu ConQuest Consulting.

Polish Business Development Association

Kim jesteście i czym się zajmujecie?

Stowarzyszenie Polish Business Development Association jest organizacją non profit zajmującą się konsultingiem i doradztwem biznesowym. Zrzesza ono studentów poznańskich uczelni, którzy chcą postawić swoje pierwsze kroki w biznesie jeszcze w trakcie trwania nauki. Dzięki połączeniu młodzieńczej pasji i zaangażowania oraz profesjonalizmu tworzymy wysokiej jakości produkty, które wyróżniają się świeżością i dokładnością wykonania. Świadczy o tym grono zadowolonych klientów i firm partnerskich.

Jaki jest Wasz największy sukces?

Ostatnim sukcesem jaki osiągnęliśmy było przygotowanie kompleksowej kampanii promocyjnej dla nowego, zupełnie innowacyjnego pojazdu wodnego, która rusza już na początku sezonu wakacyjnego.  Projekt ten obejmował wyznaczenie najbardziej efektywnych metod i kanałów promocji oraz przygotowanie haseł i materiałów promocyjnych. Przygotowywaliśmy także ofertę sprzedaży tego pojazdu, która będzie kierowana do klientów biznesowych.

Duże sukcesy odnosimy także w ramach rekrutacji pracowników do małych firm. Za każdym razem nasz wybór okazuje się trafny i wybrany kandydat okazuje się wartościowym pracownikiem.

Co było dla Was największym wyzwaniem?

Największym wyzwaniem podczas programowania kampanii promocyjnej było niewątpliwie odpowiednie dopasowanie kanałów i metod promocji danego produktu oraz sprostanie wymaganiom klienta. Przy realizacji każdego projektu zawsze ściśle współpracujemy z klientem i staramy się aby przedstawiony mu produkt był maksymalnie zadowalający. W tym wypadku klient był bardzo wymagający, a przy tym mało konkretny. Poza tym mieliśmy do czynienia z zupełnie nowym, nieznanym do tej pory produktem. Udało nam się jednak sprostać temu trudnemu zadaniu i kampania w przedstawionym przez nasz kształcie rusza już od koniec kwietnia.

Jak wyglądała praca nad tym projektem?

Nad tym projektem pracował specjalnie dobrany zespół projektowy, prowadzony przez doświadczonego koordynatora. Szukając odpowiednich metod promocji korzystaliśmy z metody desk research oraz burzy mózgów. Ta ostatnia wpłynęły na kreatywność naszych pomysłów, dzięki czemu zaproponowane rozwiązania nie były nudne. Podczas pracy nad projektem pozostawaliśmy w ścisłym kontakcie z klientem, aby ten mógł na bieżąco śledzić nasze postępy oraz przedstawiać swoje opinie.

Jakie były efekty Waszej pracy?

Nasz projekt zakończył się dużym sukcesem ponieważ w pełni zaspokoiliśmy potrzeby klienta. Dzięki nam promocja tego nowego, atrakcyjnego pojazdu wodnego w ogóle będzie wdrażana. Sam klient nie znał się na zagadnieniach promocji i reklamy, bez naszej pomocy kompleksowa kampania nigdy by nie powstała, a bez takiej trudno o sprzedaż nowego produktu.

Sami podczas realizacji tego projektu nauczyliśmy się jeszcze uważniej słuchać naszych klientów. Zgłębiliśmy także tajniki skutecznej promocji. Poszerzyliśmy swój zakres wiedzy oraz nabyliśmy nowe, praktyczne umiejętności w dziedzinie programowania kampanii promocyjnych. Wszystko oczywiście jest potwierdzone referencjami.

Na pytania odpowiadała Magda Malinowska, Prezes Zarządu PBDA.

UniConsult

Kim jesteście i czym się zajmujecie?

UniConsult z siedzibą we Wrocławiu to inicjatywa zrzeszająca młodych i energicznych ludzi, którzy  pragną realizować w praktyce nabytą w trakcie studiów wiedzę. Organizacja została założona na początku 2009 roku, od tego czasu prowadzi aktywną działalność gospodarczą, a także edukacyjną. Koncentrujemy się szeroko pojętym doradztwie w sferze prawa i biznesu.

Nasi konsultanci udzielają indywidualnych porad prawnych w wielu dziedzinach wiedzy prawniczej, m.in. z zakresu prawa gospodarczego, spadkowego, własności przemysłowej i praw autorskich, prawa karnego i wielu innych. Oprócz usług świadczonych w odpowiedzi na indywidualne zapytania ofertowe, UniConsult prowadzi Punkt Konsultacyjny, w których świadczy bezpłatne porady prawne, realizując idee poradnictwa obywatelskiego.

Jaki jest Wasz największy sukces?

Naszym największym sukcesem jest realizacja projektu zatytułowanego „Poradnictwo obywatelskie oraz wrocławskie mediacje 2012”. Projekt polega na świadczeniu bezpłatnych porad prawnych dla mieszkańców Wrocławia, ze szczególnym uwzględnieniem jednej z dzielnic miasta. Konsultanci biorący udział w projekcie mają niepowtarzalną możliwość udzielania w sposób całkowicie samodzielny porad prawnych, otrzymując za to jednocześnie wynagrodzenie. W naszej ocenie projekt ten, zarówno biorąc pod uwagę jego rozmiary, jak i perspektywę jego kontynuacji w nadchodzących latach, jest kluczowym z podjętych w ostatnim czasie działań.

Co było dla Was największym wyzwaniem?

Warto zaznaczyć, o czym będzie jeszcze mowa niżej, że zakładane cele, rezultaty wdrażanego projektu zostały zdefiniowane już na etapie jego przygotowywania, z jednoczesnym uwzględnieniem szans i zagrożeń przy realizacji ww. celów. Odpowiednio są to:

Cele:

  • rozwój innych dziedzin doradztwa prawnego np. doradztwo podatkowe,
  • w perspektywie kilku lat możliwość, że UniConsult m.in. dzięki promocji zapewnianej przez działania takie jak realizacja idei poradnictwa obywatelskiego znacząco rozwinie zakres swojej działalności i oferty, w wyniku czego stanowić będzie realną przeciwwagę dla aktualnych liderów na lokalnym rynku doradztwa prawnego,
  • wypracowanie, poznanie i wdrożenie nowych zasad funkcjonowania i organizacji projektu.

Planując realizację powyższych celów, będąc świadomi zarówno naszych zalet, jak i wad, widzimy następujące szanse i zagrożenia:

Szanse:

  • elastyczność grupy projektowej,
  • wysokie poziom zaangażowania konsultantów w realizowane zadanie.

Zagrożenia:

  • duży stres wynikający z odpowiedzialności za efekty realizowanego projektu,
  • liczne kontrole (np. ze strony urzędu skarbowego),
  • skomplikowania biurokracja.

Jak wyglądała praca nad tym projektem?

Projekt rozpoczął się od powołania grupy projektowej, która stworzyła plan działania w specjalnie przygotowanym do tego generatorze projektów, obejmujący zakładane cele działania, analizę potrzeb rynkowych w zakresie poradnictwa prawnego, harmonogram działań, ich kosztorys, zakładane rezultaty, szanse i zagrożenia przy ich realizacji i wiele innych. Grupa projektowa liczy aktualnie pięć osób, z czego dwie mają ograniczoną rolę przy pracach związanych z organizacją techniczno-finansową przedsięwzięcia, gdyż skupiają się one na udzielaniu porad prawnych w ramach projektu.

Jakie były efekty Waszej pracy?

Projekt jest w trakcie realizacji, dlatego też na obecnym etapie trudno jest dokonać jego pełnej ewaluacji. Niemniej doświadczenie zdobyte przy konstruowaniu jego kształtu czy też poznane metody tworzenia, a później wykonania kosztorysu niezmiernie specyficznego projektu, jakim jest świadczenie bezpłatnych porad prawnych, jest w naszej ocenie nieocenione w perspektywie dalszych działań organizacji. Prowadzenie wyżej opisanego działania znacząco wpłynęło również na rozpoznawalność marki UniConsult na lokalnym rynku. Nadmieniamy także, że przedmiotowy projekt cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem obywateli Wrocławia, którzy wyrażają jedynie pozytywne opinie przede wszystkim o jakości świadczonych porad, jak i o poziomie organizacyjnym projektu.

Na pytania odpowiadał Kamil Majchrzak, Prezes Zarządu UniConsult.

YPI Consulting

Kim jesteście i czym się zajmujecie?

Jesteśmy studencką firmą konsultingową świadczącą szerokie usługi z zakresu badań rynkowych oraz doradztwa biznesowego. Naszą główną specjalnością jest pomoc w pozyskiwaniu dofinansowań ze środków unijnych oraz analizy rynków niszowych dla klientów z sektora MSP.

Jaki jest Wasz największy sukces?

Jednym z ciekawszych projektów, jakie realizowaliśmy w ostatnim czasie, była ocena opłacalności inwestycji polegającej na utworzeniu nowoczesnego centrum fitness na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Nasz klient potrzebował szybkiej analizy popytu na tego typu usługi w celu podjęcia strategicznej decyzji dotyczącej m.in. lokalizacji nowego obiektu.

Co było dla Was największym wyzwaniem?

Dużym wyzwaniem w trakcie realizacji tego projektu było bez wątpienia zrozumienie specyfiki świadczonych usług oraz wybór odpowiednich danych, które pozwoliły nam dokonać trafnej oceny sytuacji panującej na tym dynamicznie rozwijającym się rynku. Prawdziwa trudność pojawiła się jednak dopiero na etapie analizy pozyskanych informacji  oraz tworzenia szczegółowej rekomendacji, zawierającej kilka wariantów efektywności przedsięwzięcia.

Jak wyglądała praca nad tym projektem?

Z uwagi na dużą presję czasu ze strony klienta, prace nad tym badaniem były niezwykle intensywne i trwały zaledwie kilka dni. W trakcie realizacji projektu wykorzystaliśmy specjalistyczne narzędzia statystyczne, które pozwoliły nam wyciągnąć wiarygodne wnioski z pozyskanych serii danych. Większość wymaganych informacji dotyczących aktywności fizycznej Polaków odnaleźliśmy w publikacjach Głównego Urzędu Statystycznego, jednak wspieraliśmy się również branżowymi portalami internetowymi oraz opinią ekspertów z danej dziedziny. Nasz zespół liczył 4 osoby.

Jakie były efekty Waszej pracy?

Efektem naszej pracy był skondensowany raport zawierający krótką analizę rynku i konkurencji oraz nasze rekomendacje dotyczące inwestycji w centrum fitness z podziałem na główne segmenty działalności (siłownia, fitness, usługi kosmetyczne, Spa itp.). W trakcie realizacji tego projektu przekonaliśmy się, że nie sztuką jest pozyskanie odpowiedniej serii danych. Główna trudność polega natomiast na trafnej analizie oraz wyciągnięciu odpowiednich wniosków. Mieliśmy jednak dużo satysfakcji z realizacji tego zlecenia, ponieważ klient był bardzo zadowolony z końcowego efektu naszych badań i podjął swoją decyzję w oparciu o nasze opracowanie. Myślę, że właśnie ta świadomość była dla nas najcenniejszą nagrodą.

Na pytania odpowiadał Tomasz Sugalski, Prezes Zarządu YPI Consulting.






2012-03-12 ,