Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Pracodawca dla studenta

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_9928a9553f9149669.jpg
Pracodawca dla studenta

Rynek pracy dla studentów i absolwentów nie jest łatwy i przystępny. Tzw. rynek pracownika zmienił się w rynek pracodawcy wraz z nastaniem kryzysu gospodarczego. Każdy jednak chciałby pracować na stanowisku, na którym się spełnia, w firmie, z którą się utożsamia, z ludźmi, których lubi i darzy szacunkiem. Jak zdobyć taką wymarzoną pracę? Należy wiedzieć gdzie jej można szukać, który pracodawca oferuje to, czego szukamy i na czym nam zależy.

Wybierz pracodawcę z wyboru

Kim jest pracodawca z wyboru? Standardowe poszukiwanie pracy odbywa sięw oparciu jedynie o podstawowe kryteria, jakimi są stanowisko, wymagania, płaca, zakres obowiązków, oferta pracodawcy. W tym modelu wakat zdobywa się dzięki odpowiedzi na konkretne ogłoszenie z chęcią pracy na odpowiednim stanowisku. Posiadanie pracodawcy z wyboru polega natomiast na zdefiniowaniu przedsiębiorstwa, lub grupy konkretnych przedsiębiorstw, w których pragnie się pracować.

Informacji o pracodawcy można szukać w wielu źródłach. By dowiedzieć się jak pracuje się w konkretnej firmie warto zapoznać się z jej korporacyjną stroną internetową gdzie zamieszczane są oficjalne informacje z ofertą pracodawcy. Podobne informacje można znaleźć w katalogach pracy oraz na serwisach pracodawców na portalach rekrutacyjnych (np. Youngpro.pl).

Mniej oficjalne informacje poszukasz na forach internetowych, należy być jednak świadomym, że nie wszystkie opinie przedstawione przez internautów są rzetelne i wiarygodne. Innym źródłem są natomiast doniesienia prasowe dot. przedsiębiorstwa, z których można dowiedzieć się w jakiej kondycji finansowej znajduje się aktualnie pracodawca, w jakim kontekście i branży funkcjonuje.

Definiując własnego pracodawcę z wyboru należy gruntownie przemyśleć kilka kwestii i odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • W jakim sektorze chciałbym pracować, w którym odnalazłbym się najlepiej? Publicznym, prywatnym czy pozarządowym?
  • Czy zależy mi na elastycznych formach zatrudnienia? Jeśli tak to czy pracodawca je oferuje?
  • Jakie jest moje wymarzone stanowisko pracy i istnieje ono u danego pracodawcy?
  • Czy klimat i kultura korporacyjna organizacji odpowiadają mojej osobowości?
  • Czy branża, w której funkcjonuje pracodawca interesuje mnie? Czy mam wiedzę i umiejętności żeby w niej pracować?
  • Co czuję w stosunku do określonej firmy, czy mam do niej pozytywny stosunek emocjonalny?
  • Ile czasu chcę poświęcić pracy zawodowej i czy pokrywa się to z oczekiwaniami pracodawcy?
  • Czy pracodawca respektuje podobne normy i wartości co ja? Czy prowadzi politykę CSR?

Daj się zauważyć pracodawcy z wyboru

Z pracodawcą z wyboru warto pozostawać w stałym kontakcie i dać mu się zauważyć. Nowoczesne media i angażowanie się TOP pracodawców w życie studenckie w ramach działań employer branding dają ku temu wiele możliwości.

  1. Na bieżąco śledź zmiany w zakładce "Kariera" na korporacyjnej stronie firmy, a także mini serwisy pracodawcy dostępne na Youngpro.pl. Publikowane są tam informacje, które pomagają w wyborze własnego pracodawcy z wyboru.
  2. Spotkaj się z pracodawcą. TOP pracodawcy aktywnie angażują się w życie uczelni. Organizują eventy rekrutacyjne, tzw. dni pracodawcy, oraz uczestniczą w targach pracy. Jest to świetna okazja by osobiście spotkać się z pracownikami działu personalnego i zadać kilka pytań, porozmawiać o pracy w określonym dziale, w której się działa i zostawić swoją wizytówkę.
  3. Jeżeli przedsiębiorstwo posiada fan page jako pracodawca na Facebook’u (np. „praca w X”, „Kariera w Y”) to warto go polubić. To tam promowane są eventy, konkursy i szkolenia organizowane przez firmę oraz publikowane wpisy, zdjęcia i inne materiały, które pozwalają poczuć klimat i kulturę korporacyjną organizacji.
  4. O swojej potencjalnej kandydaturze można systematycznie przypominać dodając komentarze do treści umieszczanych na fanpege’u pracodawcy na FB. Ważne żeby były merytoryczne i przyjazne, nie wolno natomiast poruszać tematów, które mogą być dla firmy kontrowersyjne. Firmowe fanpage’e aktualizują najczęściej specjaliści z działu personalnego, kiedy w końcu prześlesz im dokumenty aplikacyjne, będziesz już rozpoznawalny.
  5. Zadawaj pytania. Na zakładce „Kariera” pracodawcy istnieje możliwość kontaktu i tworzony jest dział FAQ? Na tablicy fanpage’a pracodawcy na Facebook’u można umieszczać post’y? Zadaj pracodawcy pytanie dot. jego firmy, kultury korporacyjnej, ścieżek rozwoju czy oferowanych szkoleń. Pokażesz w ten sposób, że jesteś zainteresowany pracą w tej firmie a w przypadku otrzymania odpowiedzi, o samym fakcie możesz przypomnieć podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
  6. Mierz siły na zamiary. Pierwsze dobre wrażenie, można zrobić tylko raz, dlatego tak ważne jest perfekcyjne przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą z wyboru. Niezależnie czy jest to rozmowa o praktykę, staż, czy pierwszą pracę – bądź pewien, że nadajesz się na stanowisko, na które aplikujesz.
  7. Działasz w ramach organizacji studenckiej? Zaproponuj swojemu pracodawcy z wyboru współpracę. Możecie przeprowadzić projekt we współpracy z pracodawcą, zaprosić jego przedstawiciela na wasz event czy spotkanie.
  8. Wielu cenionych pracodawców prowadzi programy ambasadorskie. Na jeden rok akademicki wybrany student/studenta promuje firmę, jako dobrego pracodawcę na swojej uczelni bądź swoim ośrodku akademickim. Angażując się w taką działalność możesz mieć pewność, że zostaniesz dobrze zapamiętany, a Twoje zaangażowanie zostanie odnotowane podczas potencjalnej rozmowy kwalifikacyjnej.
  9. TOP pracodawcy oferują studentom bezpłatne warsztaty i szkolenia. To możliwość bliższego poznania firmy i branży, w której funkcjonuje, którą można wykorzystać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a także okazja do poznania rekruterów jeśli spotkanie ma charakter treningu umiejętności miękkich.
  10. Pozwól się znaleźć. Zadbaj o swoją personalną markę i załóż profesjonalne E-CV na jednej z platform rekrutacyjnych (np. Youngpro.pl). Twoja aktywność może zaciekawić rekrutera pracującego u Twojego pracodawcy z wyboru, czasem wystarczy pozwolić się znaleźć.





2011-11-22 ,