Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Pokolenie Y: Studiuj, pracuj, baw się

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_2436ec93cc5256974.jpg
Pokolenie Y: Studiuj, pracuj, baw się

Życie studenta - Igreka wypełnia wiele pokus, trudności, obowiązków i możliwości. Wybór jest tylko z pozoru prosty. Żak, przynajmniej z założenia, powinien nastawić się na naukę. Z drugiej strony nagłówki gazet straszą kryzysem i wysokim bezrobociem wśród absolwentów. Nic tylko odrabiać praktykę za praktyką i zdobywać cenne wpisy do CV. Gdzie w tym całym szaleństwie znaleźć czas dla znajomych i na swoje pasje?

Do tematu poszukiwania studenckiego work-life-study balance podejść można z wielu perspektyw. Teoretycznie – nikogo to nie zainteresuje. Filozoficznie – nie podejmujemy się. Praktycznie – w praktyce sprawdza się najlepiej. Jak więc wygląda równoważenie studiowania, życia osobistego i zdobywania doświadczenia zawodowego?

Jest  sposób myślenia, postawa względem własnego rozwoju. To świadome dysponowanie posiadanymi zasobami: energią, czasem, funduszami; między 3 podstawowymi aktywnościami studenta: nauką, pracą, życiem osobistym. Ich podział nie zawsze powinien być równy. Ważne by korespondował z rzeczywistymi potrzebami oraz wyzwaniami jakie stoją przed młodym profesjonalistą.

Osobista gospodarka osobistymi zasobami to sztuka synchronizacji z fazami rozwoju ścieżki zawodowej studenta. Cykl życia żaka można podzielić na 3 etapy. Pierwszy, nosi roboczą nazwę etapu poznawania i przypada na I-II rok studiów. Poznawania nowego miasta, nowych osób, nowej wiedzy i akademickiego ekosystemu. Pierwszy rok jest dla wielu okresem krytycznym, dla jednych wiąże się z decyzją o zmianie kierunku, dla innych z angielskim wyjściem poza mury Alma Mater po pierwszej oblanej sesji. Dlatego też, warto się wtedy skupić na nauce i nauce nauki. Przełamując te rozważania nutką optymizmu - to najlepszy czas na zawiązywanie nowych znajomości. To wartość sama w sobie, ale zróżnicowane i autentyczne grono przyjaciół to także solidna lokata na przyszłość. Zainteresowanym tym wątkiem, można polecić zlustrowanie pojęcia networkingu, lub podpytanie starszych kolegów i koleżanek z uczelni ekonomicznych.

Druga faza to etap eksperymentowania i jest charakterystyczna dla studentów III i IV roku. Poznali już uczelniane życie od podszewki, mają do kogo zwrócić się po notatki i zawładnęli żywiołem sesji egzaminacyjnej. Najwyższa pora postawić pierwsze kroki w profesjonalne życie zawodowe i zdobywać pierwsze doświadczenia na praktykach studenckich. Nie chodzi wcale o katorżnicze zdobywanie kolejnych wpisów do CV, ale o sprawdzenie się w roli pracownika i eksperymentowanie. Czy określone stanowisko to jest to w czym chcę się realizować? Lepiej związać się z branżą IT, a może lepszy mariaż z bankowością? Dużo pytań – jedna odpowiedź. Należy ją udzielić przed wejściem do kolejnego etapu. W tym, rozkład zasobów najbardziej odpowiada zwolennikom parytetów – 33%-33%-33%.

Przyszła pora na szlifowanie talentu. Ostatni rok studiów zarezerwowany jest w akademickim harmonogramie na pisanie pracy magisterskiej, tyle że w uczelnianym terminarzu coraz więcej luk – mniej zajęć i mniej egzaminów. Warto postawić wtedy na rozwój kariery zawodowej. Dla weteranów studenckiego życia organizowane są kilkumiesięczne, często płatne programy stażowe. Wielu z nich podejmuje wtedy nawet pracę na etacie, bądź w niepełnym wymiarze godzin na stanowiskach młodszych specjalistów.





2013-03-21 ,