Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Najtrudniejsze pytania rekrutacyjne [1]

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_9604739e5e9167599.jpg
Najtrudniejsze pytania rekrutacyjne [1]

Rozmowa rekrutacyjna – 40 minut pytań, prowokowania, testowania i przyglądania się kandydatowi z każdej strony. Mimo wielu publikacji i artykułów na ten temat rekruterzy wciąż zaskakują i wprawiają w konsternację nawet najlepszych kandydatów. Co robić by nie dać się wytrącić z równowagi? Solucja 1: myśl jak rekruter. Solucja 2: bądź szczery. Solucja 3: poznaj najtrudniejsze pytanie rekrutacyjne.

Łatwo powiedzieć, trudniej zrealizować. Strategię na udaną rozmowę rekrutacyjną można dalej komplikować. Myśl jak rekruter, ale nie czaruj, nie manipuluj wizerunkiem, miej na uwadze swoje dobro, „nic za wszelką cenę”. Bądź szczery, w 100% do samego siebie, dokładnie przemyśl czy będziesz właściwą osobą na właściwym miejscu, ale też sprytnie szczerym w stosunku do rekrutera – nie kłam i nie wyolbrzymiaj, ale uzasadniona autoafirmacja jeszcze nikomu nie zaszkodziła. Poznaj najtrudniejsze pytania rekrutacyjne – zrób research: poznaj firmę, branżę, rekrutera, wymogi stanowiska, to przygotuje Cię na to co nieprzewidywalne – trudne pytanie.

Listy możliwych pytań wyczerpać nie sposób – ich wachlarz zależy jedynie od kreatywności osoby przeprowadzającej rekrutację. Prezentujemy jednak kilka, które z doświadczenia wiemy sprawiają kandydatom najwięcej problemów.

Proszę opowiedzieć o sytuacji, w której przyszło Panu/i pracować z nielubianą przez Pana/ią osobą.

Z tym pytaniem jest trochę jak z myciem owoców. Nie ma sensu zarzekać się, że nigdy nie zjadło się nieumytego owocu. Tak samo nie ma sensu przekonywać, że na swojej drodze zawodowej miało się szczęście pracować z osobami, które się lubiło i szanowało.

Dlaczego rekruterów interesują nasze emocje? – Praca w zespole ma bezpośredni wpływ na efektywne wykonywanie zadań – mówi Judyta Przybylska z Youngpro.pl. – Im bardziej identyfikujemy się z grupą, tym szybciej i sprawniej osiągamy wspólne cele. Rekruter stawiając wyżej wymienione pytanie, chce dowidzieć się jak kandydat poradził sobie z trudnymi okolicznościami w pracy. W swojej wypowiedzi należy zaakcentować, że nasze antypatie nie miały wpływu na osiąganie postawionych przed nami celów firmy.

– Odpowiedź można oprzeć o 2 elementy: podjęte przez nas działania i ocenę ich rezultatów, również z perspektywy czasu – radzi Judyta Przybylska. – Do podjętych działań możemy zaliczyć: chęć bliższego poznania osoby nielubianej, by dać jej i sobie szansę na zmianę negatywnego zdania lub wypracowanie modelu asertywnej komunikacji, który nie generował konfliktów. Efektem naszych starań może być zmiana zdania o nielubianej osobie lub nauka cierpliwości i skutecznej współpracy z osobami o odmiennym charakterze – kończy Judyta Przybylska.

Solucja 1: Rekruter chce się dowiedzieć, czy potrafisz osiągać cele w różnorodnym zespole i współpracować z tzw. trudnym klientem.

Solucja 2: Każdy pracował z nielubianą przez siebie osobą. Nie warto popadać w tłumaczenia, każdy ma również prawo kogoś nie lubić.

Solucja 3: Przypomnij sobie taką sytuację, jakie cele przed sobą postawiłeś, jak próbowałeś poradzić sobie z niechęcią i jakie to przyniosło rezultaty?  

Ma Pan/i zbriefować ASAP SEO copywriterów  w temacie nowego projektu w branży FMCG. Od czego Pan/i zacznie?

Natężenie branżowego slangu przekroczyło krytyczną granicę? Osoby przeprowadzające rekrutacje często nie zdają sobie sprawy, że automatycznie używają języka swojej grupy zawodowej. Dla studenta lub absolwenta dopiero stawiającego pierwsze kroki na określonym rynku pracy może to stanowić poważną barierę komunikacyjną. Jeżeli rekruterzy szukają osoby z doświadczeniem na podobnym stanowisku, to znajomość branżowego slangu może być brana pod uwagę przy ocenie kandydata.

 – Wysokie umiejętności komunikacyjne w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzane są już od samego początku spotkania, dlatego ważne jest skupienie na tym co mówi rekruter i sprawne przewidywanie tego czego chce dowiedzieć się o nas zadając konkretne pytania – mówi Mikołaj Szwochert, koordynator projektu Youngpro.pl. – Niestety mimo starań może zdarzyć się sytuacja, że pytanie zadane przez naszego rozmówcę może być niezrozumiałe. W takich sytuacjach najlepszym rozwiązaniem jest parafraza. Zamiast mówić: „Nie rozumiem pytania” należy powtórzyć swoimi słowami pytanie rekrutera i upewnić się czy dobrze je rozumiemy.

– Zdarza się, że rekruterzy używają specjalistycznego słownictwa lub branżowego slangu, jeżeli go nie rozumiemy nie udawajmy, że jest odwrotnie – radzi Mikołaj Szwochert. – Lepszym rozwiązaniem jest prośba o wyjaśnienie niezrozumiałej części pytania. Jeżeli dopiero rozpoczynamy pracę w danej branży najlepiej przygotowując się do rozmowy zajrzeć nie tylko na stronę pracodawcy, ale również na branżowe serwisy i fora, tam znajdziemy wiele cennych informacji na temat slangu i specjalistycznej nomenklatury.

– Przyczyn niezrozumienia pytania może być wiele, jednak w rekrutacji przyjęła się zasada „Kto pyta nie błądzi”. Dodatkowo warto pamiętać, że spotkanie z rekruterem to nie przesłuchanie, to rozmowa w trakcie której prawo do zadawania pytań ma każda ze stron – kończy Mikołaj Szwochert.

Solucja 1: osoba rekrutująca może nie zdawać sobie sprawy, że wtrąca niezrozumiałe dla Ciebie sformułowania, albo używa ich intencjonalnie, próbując Cię sprawdzić lub oczekując, że będziesz je znał/a.

Solucja 2: jeżeli nie rozumiesz pytania przyznaj to, ale pośrednio – sparafrazuj pytanie, powtórz je „swoimi słowami”.

Solucja 3: przed rozmową rekrutacyjną czytaj dużo pism branżowych i publikacji na stronie pracodawcy.

Dlaczego chce Pan/i pracować w tym przedsiębiorstwie?

Błędne odpowiedzi: ponieważ szukam pracy; bo oferujecie wysokie wynagrodzenie; chcę się od Was wiele nauczyć. Paradoksalnie nie jest to pytanie dotyczące motywacji kandydata. Najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest oferta – co chcemy zrobić, co wprowadzić i w jaki sposób nasze umiejętności i wiedza mogą pomóc pracodawcy w realizacji jego celów. Odpowiadając na to pytanie należy pozostać przy tematach związanych z samym przedsiębiorstwem i unikać nawiązywania do osobistych korzyści wynikających z pracy na określonym stanowisku.

By trafnie argumentować potrzebna jest gruntowna wiedza o organizacji i jej celach. Należy zanalizować: branżę działalności przedsiębiorstwa, jego cele i strategię, strukturę przedsiębiorstwa, wyniki finansowe, kluczowych klientów i kontrahentów, produkty [portfolio]. Cennych informacji dostarczy strona internetowa pracodawcy, raport roczny, wywiady i artykuły prezesa firmy, raport społeczny, magazyny branżowe.

Autorzy książki Rozmowa kwalifikacyjna. Jak zdobyć wymarzoną pracę?, K Langdon i N.Cartwright polecają powiązać swoją wiedzę o przedsiębiorstwie z pracą. Zacząć należy od nawiązania do branży np. „praca w tej branży jest bardzo dynamiczna a rynek jest wysoce konkurencyjny”, a następnie odnieść się do celów i specyfiki przedsiębiorstwa, w kontekście własnych priorytetów i umiejętności, a wypowiedź powinna być pełna pasji i zaangażowania.

Solucja 1: rekruter chce wiedzieć, czy będziesz wspierał cele przedsiębiorstwa oraz co możesz do niego wnieść.

Solucja 2: wypowiadaj się o przedsiębiorstwie szczerze, opieraj wypowiedź o fakty, a nie przekonania

Solucja 3: dowiedz się więcej o przedsiębiorstwie, pomyśl w jaki sposób możesz przyczynić się do jego sukcesu.

Dowiedz się jak perfekcyjnie odpowiedzieć również na inne pytania rekrutacyjne.

Najtrudniejsze pytania rekrutacyjne [2]

Najtrudniejsze pytania rekrutacyjne [3]





2011-12-03 ,