Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Jak znaleźć pracę? 7 rzeczy, które warto wiedzieć

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_06ba03a0217831918.jpg
Jak znaleźć pracę? 7 rzeczy, które warto wiedzieć

Znalezienie pierwszej pracy po studiach stanowi dziś wyzwanie. Jak wynika z badania Campus 2012 absolwenci szukają jej średnio 9 miesięcy. Średnio, co oznacza, że są i tacy, którzy za wymarzoną pracą czekają dłużej niż rok. Setki wysłanych maili, dziesiątki rozmów kwalifikacyjnych, portale pracy dodane do ulubionych – to dla części absolwentów szara rzeczywistość. Co zrobić by przerwać ten zaklęty krąg?

Na pytanie dlaczego nie mogę znaleźć dobrej pracy, trudno znaleźć jedną i precyzyjną odpowiedź. Tysiące absolwentów opuszcza co roku mury polskich uczelni. Są gotowi podjąć zatrudnienie, są zmotywowani i dobrze wykształceni, tymczasem jak wynika z badań Manpower Group ponad 70% pracodawców ma kłopoty ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów. W czym więc problem?

Prawdopodobnie w tym, że na skutek spowolnienia gospodarczego, pracodawcy nie mogą sobie pozwolić na żaden błąd i żaden zbędny koszt. Poszukują przede wszystkim specjalistów z doświadczeniem, a najwięksi Top Employers, czyli najatrakcyjniejsi pracodawcy wybierają na staże jedynie najlepszych studentów i absolwentów i oferują im rozwijające praktyki i staże. Na skutek boomu edukacyjnego tych ostatnich jest jednak nadmiar, niestety profil ich studiów i poziom umiejętności nie znajduje odzwierciedlenia w zapotrzebowaniu rynku pracy. Niezmiennie poszukiwani są absolwenci kierunków technicznych i ekonomicznych. Humaniści mają zdecydowanie gorzej.

Przedstawiamy listę 7 rzeczy, które musicie wiedzieć, jeśli bezskutecznie poszukujecie dobrej pracy.

Jak znaleźć pracę: reaserch rynku pracy

Podstawową i najprostszą przyczyną bezrobocia jest po prostu brak miejsc pracy. Choć ogłoszeń rekrutacyjnych jest na portalach pracy dużo, a bezrobotnych jeszcze więcej, to nie pasują do siebie. Być może wykształcenie i kompetencje, które posiadamy nie są aktualnie w cenie. Rynek pracy nie jest w stanie przyjąć nadwyżki absolwentów takich kierunków jak pedagogika, psychologia, socjologia, czy politologia. Są to ciekawe kierunki, to żeby pozwoliły osiągnąć sukces zawodowy, trzeba się nieźle napracować i to w zasadzie od pierwszego roku studiów. O tym wielu studentów zapomina rzucając się w pierwszej kolejności w wir studenckiego życia.

Zbyt długie szukanie pracy może być wyraźnym znakiem, że nasze kompetencje nie odpowiadają wymogom rynku pracy. Warto zrobić rzetelną analizę rynku pracy, sprawdzić w jakich sektorach i na jakich stanowiskach praca jest. Może czas lekko zmodyfikować plany zawodowe, a może nawet odwrócić je o 180 stopni. 

– Są branże i są zawody, w których absolwenci różnych kierunków studiów, świetnie się sprawdzą. Czasem potrzeba zmiany myślenia – z idealistycznego na realistyczne. To nierzadko może za sobą pociągać konieczność odbycia szkolenia, czy bezpłatnej praktyki, ale w dłuższej perspektywie może się to opłacać – powiedział Mikołaj Szwochert, project manager portalu Youngpro.pl.

W jakich branżach i na jakich stanowiskach można natomiast znaleźć obecnie zatrudnienie? Portal Youngpro.pl zapytał 3 czołowe agencje pracy: Grafton Recruitment, Hays Poland oraz ManpowerGroup, w jakich zawodach i w jakich branżach, znajdzie aktualnie pracę wykształcony absolwent. Eksperci wytypowali 8 stanowisk (kolejność przypadkowa):

  • Młodszy księgowy w centrum usług wspólnych,
  • Asystent/ka w różnych działach firmy,
  • Specjalista IT w Helpdesk,
  • Asystent/ka ds. rejestracji leków,
  • Agent w call center,
  • Programista,   
  • Młodszy specjalista ds. HR / kadr i płac
  • Doradca klienta.

Więcej o stanowiskach pracy, na które pracodawcy poszukują aktualnie absolwentów można dowiedzieć się z artykułu Praca dla absolwenta. 8 stanowisk do obsadzenia od zaraz.

Jak znaleźć pracę: znajdź luki kompetencyjne

Być może kierunek Twoich poszukiwań jest dobry, jednak brak Tobie odpowiednich kwalifikacji lub umiejętności. Jeżeli zapraszany jesteś na rozmowy kwalifikacyjne, ale upragnionego etatu jeszcze nie otrzymałeś może to być czytelny znak, że choć spełniasz wymagania formalne, to nie spełniasz oczekiwań dot. posiadania umiejętności, które są niezbędne do pracy na określonym stanowisku.

Których? Najlepiej spytaj rektutera! Gro bezrobotnych nie zdaje sobie sprawy, że po otrzymaniu negatywnej odpowiedzi od pracodawcy, można poprosić o informację zwrotną co do dokładnych przyczyn nieprzyjęcia do pracy. Rekruterzy często nie mają czasu, by każdemu kandydatowi z osobna tłumaczyć swoją decyzję, dlatego w mailach do kandydatów, których nie przyjęli, wpisują zazwyczaj, że znaleźli lepszego kandydata. Jeżeli jednak dopytamy, często są skorzy do podania bardziej precyzyjnej odpowiedzi.

Luki kompetencyjne wskaże może pomóc także wskazać profesjonalny coach kariery, czyli osoba zajmująca się wspieraniem kandydatów w znalezieniu pracy. Koszt jednego spotkanie wynosi jednak nierzadko ponad 300 zł. Jeżeli nie stać Ciebie na wydatek, może czas wybrać się do uczelnianego Biura Karier, albo znaleźć organizację pozarządową, która prowadzi aktualnie projekt skierowany do absolwentów.

Warto pamiętać, że wymagania pracodawców dot. posiadania umiejętności miękkich, nie są tylko pustym frazesem, wpisywanym do ogłoszeń, by zapełnić miejsce. Luki kompetencyjne w ich zakresie to jeden z najczęstszych powodów nie przyjęcia do pracy, niemal każdemu się jednak wydaje, że posiada je na bardzo wysokim poziomie.

Jak znaleźć pracę: szkolenia, kursy i warsztaty

Znasz już obszary, w których powinieneś się rozwijać? Wiesz już, które kompetencje czy umiejętności wymagają poprawy? Czas się dokształcić, zdobyć certyfikat, lub nowe kwalifikacje. Polski rynek szkoleniowy dynamicznie się w ostatnich latach rozwijał i obecnie każdy może znaleźć szkolenie, które w większym, bądź mniejszym stopniu trafi w jego potrzeby.

W zakresie jakich kompetencji i umiejętności warto się dokształcać? Mamy kilka propozycji:

  • Znajomość języka angielskiego;
  • Znajomość drugiego, rzadkiego języka obcego;
  • Efektywna komunikacja;
  • Efektywna sprzedaż/obsługa klienta;
  • Umiejętność pracy w zespole;
  • Pakiet MS Office;
  • Programy graficzne
  • Oprogramowanie SAP.

Jeżeli nie stać Ciebie na płatne, nierzadko kosztowne warsztaty i kursy, może warto skorzystać z licznych ofert szkoleń dofinansowanych ze środków UE, lub organizowanych przez urzędy pracy, czy organizacje pozarządowe. Kilka dobrych tropów, gdzie ich szukasz, znajdziesz w artykule Bezpłatne szkolenia, warsztaty i konferencje. Jak znaleźć najlepsze oferty?

Jak znaleźć pracę: studia podyplomowe

Na obecnym rynku pracy, pracodawcy poszukują pracowników, którzy z jednej strony będą wyspecjalizowani, z drugiej strony będą potrafili łączyć i wykorzystywać wiedzę z wielu dziedzin. Odpowiedzią na takie zapotrzebowanie mogą być studia podyplomowe.

Podyplomówka może się w szczególności opłacać absolwentom kierunków o nieco ogólnym i mało specjalistycznym zakresie kształcenia, takim jak socjologia, kulturoznawstwo, ekonomia, czy filologia, która choć pozwala perfekcyjnie nauczyć się języków obcych, to nie kształci konkretnych biznesowych umiejętności.

Kierunków studiów podyplomowych jest naprawdę sporo i nie sposób ich wszystkich wymienić. Podobnie jak nazw wszystkich uczelni, które je prowadzą. Decyzja o wyborze określonego kierunku i określonej uczelni powinna być poprzedzona solidną analizą i małym wywiadem środowiskowym. Nie znasz nikogo, kto mógłby Ci doradzić? Wyszukaj w portalach społecznościowych osób, które je kończyły i zapytaj, czy było warto.

Studia podyplomowe to nie tylko szansa na zdobycie unikalnego, branżowego know-how, ale także na pozyskanie cennych kontaktów. Ich słuchaczami są nierzadko osoby od wielu lat pracujące w danym zawodzie, a wykłady prowadzone są zazwyczaj przez branżowych ekspertów. Takie kontakty mogą w przyszłości zaprocentować.

Z jakim wydatkiem muszą się liczyć słuchacze studiów podyplomowych? Łączny koszt może waha się najczęściej od 3500 do 7000 zł. i jest uzależniony od ilości semestrów, renomy uczelni i programu nauczania. Dobra wiadomość jest taka, że można ubiegać się o dofinansowanie z urzędu pracy w ramach funduszy europejskich.

Jak znaleźć pracę: portale pracy i nie tylko

Portale pracy są zdecydydowanie najpopularniejszym kanałem komunikacji rekruter-kandydat. Jak z nich korzystać? Kto z nich korzystał, ten wie. Jedna rada – warto dokładnie analizować każde ogłoszenie rekrutacyjne, nad którym się zastanawiamy. Specjaliści ds. HR odradzają masową wysyłkę dokumentów aplikacyjnych wszędzie gdzie to możliwe. Lepiej nieco zwolnić, przeczytaj uważnie, zastanowić się. Czy na pewno spełniam wszystkie wymagania? Czy jest to ogłoszenie, któremu mogę zaufać? Czy znam specyfikę pracy na danym stanowisku? Jeżeli odpowiedź na te pytania jest twierdząca, należy przysiąść do starannej redakcji dokumentów aplikacyjnych. Podkreślić w CV te aspekty naszego doświadczenia, które odpowiadają na potrzeby pracodawcy i od nowa napisać list motywacyjny, który będzie odpowiedzią na to konkretne ogłoszenie. 1 dobrze przemyślana aplikacja jest jak 100 z przypadku.

Popularność, prostota i szybkość z jaką korzysta się z portali pracy potrafi rozleniwić. Osoby długotrwale poszukujące pracy nie mogą jednak pozwolić sobie na taki luksus. Pracę można znaleźć także na innych stronach i w inny sposób, a szukać jej należy aktywnie. Oto kilka tropów:

  • Strony pracodawców / zakładki kariery.
  • Ogłoszenia publikowane przez urzędy pracy.
  • Targi pracy.
  • Akademickie / uczelniane biura karier.
  • Portale społecznościowe.
  • Witryny agencji doradztwa personalnego.
  • Rozsyłanie własnych ofert do pracodawców (tzw. rekrutacja samoczynna).
  • Znajomi i rodzina.

Jak znaleźć pracę: skuteczny networking

Termin networking bije ostatnio rekordy popularności w środowisku biznesowym. Nic dziwnego – idea jest logiczna i klarowna, a przejście od słów w czyny przyjemne, no i przede wszystkim opłacalne.  Według badań może to być najskuteczniejszy sposób na znalezienie pracy. Dlaczego tylko „może”? Ponieważ wymaga nieco wyczucia i trochę cierpliwości.

Networking to proces profesjonalnego budowania sieci relacji biznesowych. Polega na nawiązywaniu kontaktu i budowaniu relacji opartej na zaufaniu i wzajemności z wartościowymi osobami. Opiera się na wymianie informacji, zasobów, poparcia i możliwości. Parter, który nam ufa i postrzega jako profesjonalistę w danej dziedzinie będzie skłonny polecić nas innym. Z punktu widzenia osoby poszukującej pracy najbardziej pożądane będzie oczywiście polecenie jego kandydatury osobom mającym wpływ na rekrutację pracowników. W taki sposób udaje się obsadzić nawet do 65% stanowisk.

Ktoś powie, że w Polsce pracę można znaleźć tylko po znajomości. Praca z polecenia nie ma z tym nic wspólnego, ponieważ polecany kandydat jest rekrutowany na podstawie założonych przez firmę kryteriów w normalnym procesie rekrutacyjnym. Osoba polecająca ogranicza swoją rolę jedynie do udzielenia rekomendacji – nic więcej.

Więcej informacji o tej metodzie poszukiwania pracy znajdziesz w artykule Czym jest networking? Definicja, praktyka i wymierne korzyści.

Jak znaleźć pracę: profesjonalny personal branding

Długo nie możesz znaleźć pracy, choć wiesz że spełniasz wszystkie wymagania? Sprawdź, co mówią o Tobie wyniki wyszukiwania w przeglądarce Google. Rekruterzy w wielu badaniach przyznali się do tego, że przed zaproszeniem kandydata na rozmowie, analizują jego obecność w Internecie.

Wśród najczęstszych przyczyn nie zaproszenia kandydata z powodu jego wirtualnego śladu, są kompromitujące zdjęcia (szczególnie te w anturażu alkoholu, nie mówiąc o cięższych używkach), krytyka wobec poprzedniego pracodawcy, emocjonalne i mało konstruktywne wpisy na forach. Rada: prześledź co Google powie o Tobie rekruterowi, poprawnie ustaw ustawienia prywatności kont społecznościowych, zmień zdjęcia profilowe, usuń mbało profesjonalne wpisy na forach.

Wizerunek w Internecie może działać też na naszą korzyść. Podstawowym i niemal niezbędnym narzędziem są dziś profesjonalne portale społecznościowe, na których publikuje się swój życiowys zawodowy (np. Youngpro.pl). Stanowią one Internetową wizytówkę kandydata. Jest to jednak plan minimum, warto bowiem stworzyć swojego bloga, czy wirtualne portfolio, pisać artykuły dla branżowych portali. Takie działania wspierają personalną markę i budują wiarygodność kandydata, a ta jest swoistą walutą na rynku pracy.

Więcej informacji o personal brandingu znajdziesz w artykule Daj się zgooglować rekruterowi!





2013-04-15 ,