Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Jak skutecznie realizować postanowienia? 4 ekspertów - 4 porady

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_9ea6c9a90f7738404.png
Jak skutecznie realizować postanowienia? 4 ekspertów - 4 porady

Z postanowieniami jest często tak – zarzekamy się, że osiągniemy cel, mija pierwszy, drugi, trzeci tydzień, pojawiają się pierwsze trudności i już zaangażowanie spada do zera. Aż 60% Polaków robi postanowienia noworoczne, co ciekawe - co roku te same. Z czego to wynika? Co niszczy nasze plany? Jak można temu zapobiec? Zapytaliśmy 4 ekspertów z 4 różnych dziedzin.

Na początku roku opublikowaliśmy artykuł, w którym proponowaliśmy czytelnikom zrobienie co najmniej 3 postanowień noworocznych. Coś dla kariery – znalezienie dobrych praktyk wakacyjnych, coś dla wiedzy – nauka języka obcego i coś dla siebie – rozwijanie swojej pasji. Do ich realizacji, oprócz dobrych chęci, potrzebne są także pewne umiejętności, dobre planowania i dużo silnej woli.

Punktem wyjścia powinno być odpowiednie sformułowanie celu, jaki przed sobą stawiamy. Izabela Surmacz, coach zawodowy w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, krok po kroku wyjaśnia jak wykorzystać do tego technikę SMARTnych celów. Na skuteczność tej metody zwraca także uwagę Aneta Murakowska, trener biznesu z Poznania. Zdradza także jak rozplanować realizację postanowień i nie dać się prokrastynacji. Trudności, porażki i pokusy – to zdaniem Karola Karłowskiego, trenera i psychologa społecznego, podstawowe czynniki, które wpływają na nasze niepowodzenia. Czym je przezwyciężyć? Asertywnością i dobrymi relacjami ze znajomymi. A może warto jeszcze skorzystać z najnowszych rozwiązań technicznych, by zmienić obowiązek w przyjemność? Na ten temat wypowie się Paweł Tkaczyk – ekspert w dziedzinie grywalizacji.

Izabela Surmacz: stawiaj sobie SMART’ne cele

Izabela Surmacz, doradca zawodowy w Biurze Karier  Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się m.in. wsparciem studentów i absolwentów SWPS w rozpoznawaniu i planowaniu własnych dróg kariery, w  określaniu  predyspozycji osobowościowych i preferencji zawodowych. Dostarcza informacji na temat rynku pracy, metod i narzędzi z obszaru rekrutacji i selekcji personelu. Trenerka kursu SPADOCHRON- dla osób planujących karierę zawodową, szukających pracy i zmieniających zawód. Konsultantka testów psychometrycznych, brytyjskiej firmy ConsultingTools, wykorzystywanych w diagnozie i rekrutacji ludzi na podstawie ich talentów.

"Podstawą skutecznego osiągania celów jest umiejętność ich wyznaczania. Poznając siebie, a tym samym swoje możliwości i ograniczenia,  skonfrontuj je z potrzebami i marzeniami a następnie wyznacz cel na rok 2013.

Załóżmy, że w nowym roku postanowiłeś, że wreszcie porządnie nauczysz się języka angielskiego. Być może jest to jedno z tych postanowień, które towarzyszą Ci od zeszłego sylwestra? Dlaczego więc do tej pory  się nie udało i co zrobić aby znalazły się na liście zrealizowanych? Może Twój cel nie był postawiony dobrze.

Następnym razem skorzystaj z metody wyznaczania celów SMART. Nazwa ta jest akronimem od przymiotników (w języku angielskim), które określają postulaty dotyczące cech, którymi powinien cechować się dobrze postawiony cel. Przyjrzyjmy się tej metodzie z bliska:

S - Dookreślony i rozwijający. Doprecyzuj na jakim poziomie znasz język, a jaki poziom angielskiego będzie dla Ciebie satysfakcjonujący i możliwy do osiągnięcia.

M – Mierzalny. W jaki sposób poznasz, że cel został osiągnięty? Podzielenie nauki na kilka etapów może dodatkowo wpłynąć na Twoją motywację. Możesz umówić się ze swoim nauczycielem na testy, które szybko pozwolą zweryfikować Twoje postępy lub zdecydować się na zdanie egzaminów międzynarodowych dzięki którym uzyskasz certyfikat językowy. Ważne jest, aby szukać dodatkowych bodźców, które urozmaicą proces i pozwolą na sprawdzenie postępów.

A – Osiągalny. Zadbaj o realność swojego celu. Powinien on dotyczyć twoich działań, bo tylko nad nimi możesz mieć kontrolę. Oczywiście możesz życzyć sobie, czy też mieć nadzieję, że podczas rozmowy rekrutacyjnej nie padną pytania w języku angielskim, ale czy masz na to  realny wpływ? Odróżnij cel od życzenia i skoncentruj się, aby właściwie go określić. Weź pod uwagę swoje zdolności, takie jak tempo przyswajania nowej wiedzy, a także możliwości finansowe i czasowe.

Cel, który jest nierealny lub zbyt trudny już na wstępie zniechęca, bo niesie ze sobą małe szanse na sukces. Dlatego cel, który uznasz za osiągalny będzie dodatkowo mobilizował Cię do działania.

R - Trafność celu. Nie podejmuj się realizacji celu, jedynie pod wpływem chwili i emocji. Zadaj sobie pytanie czy wynika on z Twoich głębiej zakorzenionych potrzeb? Cel, który faktycznie będzie je odzwierciedlał, powinien być dla Ciebie istotny, ważny, a dzięki temu motywujący.

T - Umiejscowienie w czasie. Bezterminowe deklaracje zwykle pozostają nie spełnione, bo możemy je bezkarnie przesuwać "na jutro". Aby nie wpaść w tą pułapkę, określ ile czasu sobie dajesz, np. aby poszerzyć swoje kompetencje językowe i z poziomu ogólnego B1 przejść na poziom biznesowy angielskiego. W jakim terminie zamierzasz osiągnąć swój cel?

Jedna z absolwentek, z którą pracowałam jako coach postawiła sobie następujący: "przygotuję się do zdania testu z języka angielskiego i w grudniu 2012 podejdę do międzynarodowego egzaminu BEC Higher i zdam go na najwyższą ocenę”. Ten cel był dla niej jasny, konkretny, osiągalny, realistyczny, mierzalny - pozwalał na weryfikowanie  postępów i określał deadline. Może właśnie dzięki SMART’nemu celowi, absolwentce udało się zrealizować swoje postanowienie."

Aneta Murakowska: powiedz stop prokrastynacji

Aneta Murakowska, właściciel CreativeMedia wizerunek-doradztwo-szkolenia, trener biznesu, coach, doradca personalny, doktorantka Instytutu Ekonomicznego Polskiej Akademii Nauk w ramach studiów doktoranckich oraz MBA (Executive Doctoral Business Administration), posiada dyplom ukończenia warsztatów RTZ (Racjonalnej Terapii Zachowań), manager zarządzania zasobami ludzkimi, dyplom SPMP – Project Manager, dyplom Instytutu Europeistyki w Warszawie – ukończyła kurs na członków Rad Nadzorczych spółek skarbu państwa i spółek handlowych, ekspert ds. promocji i kontaktów z mediami, dziennikarz, redaktor, wykładowca. Należy do grona ekspertów Wielkopolskiego Związku Pracodawców Prywatnych.

"Zmiany w swoim życiu można dokonać w dowolnym momencie: w najbliższy wtorek lub w drugim tygodniu lipca. Jednak wiele osób na dokonanie zmian wybiera Nowy Rok lub inne momenty w pewien sposób przełomowe. Spowodowane jest to potrzebą znaczącej daty, która dodatkowo zmotywuje, nada postanowieniu większe znaczenie.

Mimo to większość tych postanowień nigdy nie jest realizowana. Powodem takiej sytuacji może być prokrastynacja, czyli odkładanie na później, odwlekanie realizacji zamierzonych celów i zadań. Pomocne w tej sytuacji jest stworzenie listy rzeczy, które chcemy zrobić i refleksja nad nimi. Warto zastanowić się, które z postanowień noworocznych są rzeczywiście nam bliskie i zgodne z naszymi potrzebami lub marzeniami, a które są jedynie wynikiem wyuczonych schematów i nacisku otoczenia. Jeżeli wyznaczony cel nie jest zgodny z nami samymi, istnieje duże prawdopodobieństwo niepowodzenia. Może to negatywnie odbić się na naszej samoocenie, która z kolei wpływa na realizację naszych prawdziwych postanowień. Inną metodą jest wyznaczenie sobie ram czasowych na wykonanie zadania i nie przekraczanie ich, np. zasiadamy do śniadania dopiero po porannej gimnastyce. Sposobem na prokrastynację jest również nagradzanie się za zrealizowane zadanie drobną przyjemnością.

Kolejną kwestią jest stawianie sobie nierealistycznych celów. Marzenia, wizualizacja sukcesów są potrzebne – dodają energii i pobudzają naszą kreatywność. Jeśli jednak wytyczamy cele wraz z konkretną datą, bierzmy pod uwagę środki i możliwości, jakimi na ten czas dysponujemy. Możemy w tym przypadku posłużyć się modelem Gant’a, który pozwoli nam zaplanować w czasie każdy poszczególny element, krok po kroku, aby stopniowo osiągnąć zamierzony wynik.

Ważne jest także, aby nasze postanowienia były konkretne - zbyt uogólnione utrudniają ich realizację. Stawiajmy sobie SMARTne cele, a więc proste, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie - łatwiej jest je wykonać. Częstym postanowieniem jest nauka języka obcego – zadanie wymagające nakładu czasu, energii i wytrwałości. Jeśli jednak „rozbijemy” je na mniejsze cząstki, np. naukę 100 nowych słówek tygodniowo, przejrzenie 5 ofert szkół językowych i wybór jednej do końca miesiąca itd. łatwiej nam będzie osiągnąć sukces. Warto pamiętać o powyższych zasadach, aby wszelkie nasze (noworoczne) postanowienia z „pobożnych życzeń” przekształciły się w oryginalne, kreatywne i zaplanowane działania, czego wszystkim życzę."

Wykres prezentujący dobrze rozpisany harmonogram działań stworzony na podstawie metody Gant'a. [rys: Creative Media]

Karol Karłowski: Asertywność, wsparcie znajomych i pozytywne myślenie

Karol Karłowski, coach, trener biznesu, psycholog pozytywny, prowadzi na Facbooku fan page poświęcony psychologii pozytywnej pn. Your Life, Better Life. Od początku doświadczenie zawodowe zdobywa w biznesie, pracując w małych firmach oraz w międzynarodowej organizacji. W tym czasie zajmował się organizacją i prowadzeniem projektów szkoleniowych dedykowanych konsultantom telefonicznym, przedstawicielom farmaceutycznym, sprzedawcom, pracownikom obsługi klienta, pielęgniarkom i lekarzom oraz kadrze managerskiej. Ukończył Szkołę Trenerów Biznesu MODERATOR we Wrocławiu oraz Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie na kierunku psychologia społeczna, specjalizując się w nauczaniu osób dorosłych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.

"Można wskazać 3 główne przyczyny braku konsekwencji w realizacji postanowień noworocznych: trudności, porażki i pokusy. Przyjrzyjmy się nim.

Kiedy uczymy się języka obcego możemy natrafić na obszar gramatyki, którego przyswojenie jest dla nas szczególnie trudne. Może  to być  przeszkodą i wzbudzaćnegatywne emocje, ponieważ utrudnia realizację celu. W takiej sytuacji najlepiej przypomnieć sobie do czego dążymy, czyli uruchomić strategię skoncentrowaną na zadanie. Inna przeszkoda to porażka.  Nie zdaliśmy testu z tego tematu, z którego tak wiele się uczyliśmy.  To, w jaki sposób będziemy myśleć o naszej porażce, mocno wpływa na dalsze zaangażowanie lub poddanie się. W trudnych sytuacjach tym bardziej atrakcyjnie jawią się wtedy wszelkie pokusy, np. znajomi, którzy dzwonią i zapraszają na spotkanie w pubie, kiedy my dobrze wiemy, że powinniśmy się uczyć do poprawki. To trzeci rodzaj przeszkody – chyba najtrudniejszy. Pokusa jest bowiem związana z pozytywnymi odczuciami, zazwyczaj mamy ją na wyciągnięcie ręki.

Realizowanie ważnych dla nas celów nie jest wcale proste. Człowiek jako istota społeczna, potrzebuje w takiej sytuacji konstruktywnego wsparcia ze strony najbliższych. Jak je uzyskać? Na pewno trzeba być proaktywnym!

Myślę, że wiele osób  ma w gronie swoich znajomych kogoś, kto jest ekspertem w jakiejś dziedzinie. Jeżeli mamy trudności, nie wiemy jak rozwiązać dany problem, warto poprosić o pomoc i poradę. W dzisiejszych czasach robimy  na raz wiele rzeczy – uczymy się, bawimy się, pracujemy, rozwijamy pasje. Jeśli nie wiem, jak pogodzić wszystkie te rzeczy, jak się zorganizować, mogę zobaczyć, jak radzą sobie inni, porozmawiać z kimś, kto moim zdaniem, świetnie zarządza swoim kalendarzem i w końcu mogę również szukać odpowiedzi na wątpliwości w czasie szkoleń nt. time management.  Czyli, masz trudność, nie wiesz jak coś zrobić, korzystaj z wiedzy i doświadczenia osób, które masz wokół siebie. Nie bój się pytać.

Świadomość, że ktoś wspiera nas w realizacji naszych postanowień jest bezcenna. Znajdź znajomego, który ma podobne. Spotykajcie się, pomagajcie sobie, rozmawiajcie o swoich celach i udzielajcie informacji zwrotnych. Szukasz pracy? Umów się z kimś na symulację rozmowy kwalifikacyjnej i wspólnie przećwiczcie odpowiedzi na różne pytania rekrutacyjne. Co dwie głowy to nie jedna, a wspólne główkowanie może dać wiele radości.

Czasami inni ludzie mogą utrudniać nam realizację naszych celów – jak z nauką do poprawki i telefonem od znajomych, że wychodzimy na piwo. Rozwiązaniem problemu może być asertywność - wyraźne zakomunikowanie, jakie cele są dla nas aktualnie ważne. W walce z pokusami pomaga również umówienie się z samym sobą na uciążliwe działanie (karę), jeśli ulegnę.

Realizując cele warto pamiętać o tym, że porażki są częścią drogi. Wiele jednak zależy od tego, jak do nich podchodzimy. Wyobraźmy sobie taką sytuację: nie dostałem pracy, o którą się starałem; wiem, że ma to związek z nieudaną rozmową kwalifikacyjną. Co można myśleć o takim zdarzeniu? Skrajni pesymiści w takim momencie powiedzą: nie dostałem pracy, bo zawiodłem na rozmowie kwalifikacyjnej, nic mi nigdy nie wychodzi, nie nadaję się do niczego- tak było, jest i będzie. Takie myślenie jest destrukcyjne. Na pewno osobom, które reprezentują pesymistyczny sposób interpretowania zdarzeń, bardzo trudno osiągać zamierzone cele. Lepiej postrzegać swoje porażki jako tymczasowe, dotyczące tylko jednej dziedziny, a nie całego życia i mające związek z czynnikami zewnętrznymi, a nie osobowościowymi człowieka. W identycznej sytuacji optymista może pomyśleć tak: dzisiaj mi nie wyszło, ale tak nie musi być zawsze, następnym razem pójdzie mi lepiej, poległem na jednym pytaniu rekrutacyjnym, douczę się, następnym razem poświęcę więcej czasu, żeby się przygotować. Daje to optymiście energię do działania."

Paweł Tkaczyk: graj, rywalizuj, baw się

Paweł Tkaczyk. Jak sam twierdzi – zarabia na życie opowiadaniem historii. Buduje silne marki dla klientów takich jak Agora, Grupa Allegro czy Diners Club International, także dla mnóstwa małych firm, które dopiero zaczynają przygodę na rynku i chciałyby mieć porządnie zbudowaną markę. Autor książek „Zakamarki marki” (pierwsze miejsce na liście bestsellerów OnePress) i „Grywalizacja”.

"Problem z noworocznymi postanowieniami jest taki, że próbujemy zmienić rzeczy, które – z punktu widzenia naszego mózgu – sprawiają nam frajdę. Słodycze, nikotyna, dobre jedzenie, leżenie na kanapie – to wszystko daje nam natychmiastowe poczucie satysfakcji. Z kolei rzucanie palenia, dieta czy ćwiczenia oferują nagrodę odsuniętą w czasie, co dla naszego mózgu jest mało atrakcyjne. Rozwiązaniem jest „przesunięcie” frajdy w inne miejsce, na przykład za pomocą grywalizacji, czyli zastosowania reguł znanych z gier. Aplikacje takie jak QuitNow! dają nam jasne cele (1 dzień bez papierosa), oferują nagrody (wirtualne, ale naszemu mózgowi to wystarczy), dzięki czemu jest nam po prostu łatwiej. Dołóżmy do tego warstwę społeczną – rzucanie wyzwania znajomym, jak w aplikacji Nike+ – i poziom motywacji gwałtownie wzrasta.

Jednak grywalizacja to nie tylko punkty i aplikacje, to także frajda, którą zapewnia świetnie napisana fabuła. Przykładem niech będzie „Zombies, Run!” – aplikacja, która zmusza Cię do biegania ostrzegając… przed goniącymi Cię zombie. Spróbujcie kiedyś takiego biegania ze słuchawkami na uszach, wrażenie jest niesamowite. Zapominamy o tym, że chodzi o spalanie kalorii i zaczynamy się po prostu dobrze bawić.

Jak zacząć? Możesz skorzystać z gotowych aplikacji, takich jak QuitNow (rzucanie palenia), Endomondo, Runeeper, Nike+ (sport i fitness) czy Zombies, Run! Możesz także samodzielnie zaplanować sobie wyzwania i nagrody. „Nie umyję samochodu dopóki nie uda mi się przejechać 600 km na jednym baku.” Rzuć sobie takie wyzwanie i… próbuj. Zobaczysz, za każdym razem, gdy spojrzysz na brudny samochód, przypomnisz sobie o oszczędnej jeździe."


Youngpro.pl: Chcesz się rozwijać, ale brak Ci pomysłu od czego zacząć? Potrzebujesz porady dot. rozwoju osobistego lub zawodowego? Wyślij swoje pytanie na adres kontakt@youngpro.pl, a my zapytamy eksperta i opublikujemy jego odpowiedź na łamach portalu.





2013-01-11 ,