Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

CV – jak pisać i formatować. Fakty i mity

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_f028caff5a6140561.jpg
CV – jak pisać i formatować. Fakty i mity

Choć zużyto już tony farby drukarskiej na artykuły poświęcone Curriculum Vitae, nadal wielu młodych profesjonalistów ma wątpliwości co należy w nim napisać i jak go sformatować. W mediach natomiast pojawiają się sprzeczne opinie, a także kontrowersje związane z tym najważniejszym dokumentem aplikacyjnym. Jak zatem stworzyć w 100% poprawne CV? Wyróżniliśmy 13 faktów i mitów.

MIT: CV przede wszystkim powinno się wyróżniać i być oryginalne

Wielu młodych profesjonalistów z pewnością spotkało się z opinią, że zapracowani rekruterzy poświęcają weryfikacji dokumentów aplikacyjnych kandydata zaledwie kilka sekund i dlatego CV powinno być przede wszystkim oryginalne, ciekawe i zwracające uwagę. Faktycznie, wstępna selekcja odbywa się w szybkim tempie, jednak od wyszukanej graficznej formy bardziej liczy się zawartość. Formatowanie powinno podążać za treścią i to na nią powinna się skupić uwaga rekrutera. Chce on uzyskać konkretnych informacji i poszukuje ich w tych obszarach dokumentu, w których się ich spodziewa.

Oryginalne CV jest natomiast wskazane przy rekrutacjach w branżach kreatywnych (np. na stanowisko grafika, copywritera, impresaria). Takie procesy rekrutacyjne prowadzą, bądź ściśle w nich uczestniczą szefowie działów i inni współpracownicy. Celem postawionym przed takim CV jest więc, z jednej strony pozwolić profesjonalnemu rekruterowi szybko i efektywnie ocenić doświadczenie zawodowe, ale również zaimponować przyszłemu szefowi dając mu próbkę swojej twórczej pracy.

FAKT: Zdjęcie w CV powinno być stateczne i wiarygodne

Wszystkie portale rekrutacyjne jednym głosem mówią: nie umieszcza się w CV zdjęć z wakacji czy z nieformalnych uroczystości, powinny być one natomiast przede wszystkim schludne i wiarygodne. Większość kandydatów stosuje się do tej rady. Warto jednak pamiętać, że idealną fotografią do CV nie jest również zdjęcie legitymacyjne, z grobowym wyrazem twarzy i ciasno zawiązanym krawatem.

Eksperci personal branding’u zwracają uwagę na kilka szczegółów, które pomagają doszlifowywać wizerunek profesjonalnego kandydata. Wskazane są ujęcia z delikatnym uśmiechem, który jedynie zaznacza pozytywne emocje. Liczy się także bliżej niedefiniowalny błysk w oku. Zdjęcie może zostać jedynie kosmetycznie zretuszowane, ale powierzyć to należy jedynie doświadczonemu grafikowi.

Więcej informacji, o tym jak wykonać profesjonalne zdjęcie do CV znajdziesz w artykule Zdjęcie w CV na Youngpro.pl.

MIT: Do CV zawsze należy dołączyć fotografię

Profesjonalne zdjęcie w CV jest jak najbardziej wskazane, ale od każdej reguły jest wyjątek. Aplikując do firm z kapitałem amerykańskim czy angielskim bezpieczniej jest zrezygnować z załączania fotografii. W tych krajach niezwykle rozwinięte jest prawodawstwo i kultura antydyskryminacyjna, a poziom atrakcyjności kandydata jest  powszechnie uznawany za nie merytoryczną i krzywdzącą przesłankę.  

MIT: CV to jedynie dokument aplikacyjny, który jest wysyłany w odpowiedzi na ogłoszenie

W rzeczywistości, w której wszystko i wszystkich można zgooglować, a rekruterzy często szukają kandydatów o bardzo rzadkich, specyficznych umiejętnościach nie można lekceważyć możliwości promowania swojej osoby w internecie. Kilka portali rekrutacyjnych oferuje możliwość publikowania wirtualnego CV i warto z tego skorzystać, ponieważ są one przeglądane i analizowane przez pracowników działu HR.

Specjaliści z wieloletnim doświadczeniem umieszczają swoje wizytówki na portalu Goldenline. Ci którzy rozpoczęli międzynarodową karierę szukają okazji na Linkedin. Natomiast studenci i absolwenci stawiają swój pierwszy krok na portalach, takich jak Youngpro.pl, gdzie pracodawcy poszukują osób młodszych, przy rekrutacjach na praktyki, staże i pierwszą pracę.

CV nie jest więc tylko formą odpowiedzi na konkretne ogłoszenie o pracę, ale również aktywną formą poszukiwania zatrudnienia.

Więcej informacji o personal branding'u, czyli świadomym kreowaniu personalnej marki, znajdziesz w poradniku Daj się zgooglować rekruterowi! na Youngpro.pl.

MIT: CV powinno zawierać absolutnie wszystko, co można powiedzieć o własnych doświadczeniach zawodowych

Im więcej tym lepiej? Nie w CV. Wyszczególnione sezonowe prace dorywcze, informacje o edukacji w szkole średniej, dziesiątki odbytych jednodniowych szkoleń, wypisane obowiązki na stanowisku nie mającym nic wspólnego, z tym, na które się kandyduje. Rekruterów to zwyczajnie nie interesuje. Co więcej przeszkadza to w płynnej nawigacji po dokumencie, a kandydat wystawia sobie w ten sposób świadectwo nieznajomości wymagań oferty, na którą aplikuje.

W CV wysyłanemu konkretnemu pracodawcy, na konkretne stanowisko, priorytetowe są te doświadczenia, które wskazują na dopasowanie kandydata do oferty. Oczywiście, nie warto zrezygnować z umieszczania tych pozostałych i zostawiać tym samym luki w życiorysie. Każde doświadczenie pokazuje bowiem pracodawcy aktywność na rynku pracy.

Podsumowując: w CV najlepiej podkreślić i szerzej opisać doświadczenia, na których zależy rekruterom. Inne, można zanotować np. w formie: okres i miejsce zatrudnienia wraz z nazwą stanowiska. Jeśli osobę prowadzącą rekrutację to szczególnie zainteresuje, to z pewnością dopyta w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.

MIT: CV to jeden standardowy dokument, którym można odpowiedzieć na każde ogłoszenie

CV nie jest dokumentem wielokrotnego użytku. Każde stanowisko pracy jest specyficzne a każdy pracodawca zwraca uwagę na inne doświadczenia. Standardem jest tworzenie CV z uwzględnieniem wymagań konkretnej oferty pracy. Wszystkie informacje w nim zawarte muszą być spójne z ogłoszeniem. Dopasowanie języka ogłoszenia do języka aplikacji świadczy, że kandydat jest właściwą osobą na dane stanowisko.

FAKT: CV początkującego kandydata raczej powinno mieścić się na jednej stronie A4

Pomimo, że nie istnieją żadne formalne ograniczenia dotyczące ilości stron, na których powinno się zmieścić CV, to jednak przyjmuje się, że dla początkującego na rynku pracy kandydata, taki dokument powinien być sformatowany na jedną kartkę A4. Przesłanie rekruterowi bardziej obszernego życiorysu nie jest jednak traktowane jako karygodny błąd.

Najlepszym rozwiązaniem, dla osób, które mimo młodego wieku, mogą się pochwalić wieloma doświadczeniami zawodowymi jest sformatowanie CV w dwóch kolumnach, gdzie informacje o posiadanych umiejętnościach, zainteresowaniach, certyfikatach umieści się w wąskiej kolumnie po prawej stronie dokumentu.

FAKT: Umieszczane w CV zainteresowania to czasami cenna wskazówka dla rekrutera

Część praktyków HR bierze pod uwagę zainteresowania oraz pasje kandydatów, inni wcale ich nawet nie czytają. Ponieważ nigdy nie wiadomo, na biurko którego rekrutera trafi aplikacja, to najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest umieszczenie sekcji „zainteresowania” w CV.

Zdawkowe i często powtarzające się slogany: „książki, muzyka, film” nie stanowią jednak najfortunniejszego wpisu. Jeżeli kandydat decyduje się natomiast na wpisanie takiej dziedziny, wtedy warto doprecyzować, jakie książki czyta najchętniej, jaki sport uprawia, jakiego gatunku muzyki słucha.

MIT: Pracodawcę powinien zainteresować stan cywilny, wiek, miejsce zameldowania czy miejsce urodzenia kandydata.

Informacje o stanie cywilnym, miejscu zameldowania, czy miejscu urodzenia kandydata, są dla rekrutera zupełnie zbędne w procesie rekrutacji. Wpisanie ich w CV świadczy o niezrozumieniu oferty pracy, środowiska biznesowego i jego etykiety.

Co więcej, rekruter, podczas rozmowy kwalifikacyjnej, nie ma prawa pytać o aspekty życia prywatnego kandydata, dlatego czytając CV, w którym znajduje takie informacje, może odnieść wrażenie, że ktoś sugeruje mu, że prowadzi proces rekrutacyjny w oparciu o niemerytoryczne kryteria.

FAKT: Adres mailowy podawany w CV powinien być profesjonalny

Nazwa adresu mailowego to szczegół. ale bardzo istotny. Już samo wysłanie dokumentów aplikacyjnych z konta misiaczek34@serwerpoczty.xx skazuje CV kandydata na wyrzucenie do kosza. Przyjętym standardem jest format adresu imię.nazwisko@serwerpoczty.xx.

Oprócz nieformalnych adresów mailowych, o braku profesjonalizmu świadczy również aplikowanie z konta pocztowego obecnego pracodawcy. Dla rekrutera jest to czytelny sygnał, że kandydat w czasie pracy zamiast wykonywać powierzone obowiązki, załatwia swoje prywatne sprawy.

MIT: O zaproszeniu na rozmowę kwalifikacyjną decyduje tylko CV i list motywacyjny

Mimo, że jest w tym twierdzeniu sporo prawdy, to jednak nie zawsze i nie przy każdej rekrutacji. Pracodawcy coraz częściej googlują kandydata w internecie, gdzie szukają w dodatkowych informacji, które pozwoliłyby im zweryfikować jego CV. Wysoko jest przez nich oceniana aktywność na profesjonalnych portalach kariery, takich jak Goldenline.pl czy Youngpro.pl.

Często, znalezione w ten sposób wskazówki, przechylają szalę na korzyść lub niekorzyść kandydata.

FAKT: CV najlepiej wysyłać w formacie PDF

Ogłoszenia rekrutacyjne kończy najczęściej informacja dot. formatowania plików z dokumentami aplikacyjnymi. Rekruter określa w nim wymogi uzależnione od jego preferencji i dostępnego w biurze oprogramowania i zwykle poleca zapisywanie CV w formacie .doc lub PDF. Warto jednak upewnić się przed wysłaniem maila, czy nie ograniczył wyboru do jednego z nich.

Częściej rekomendowany przez doradców zawodowych jest natomiast format PDF. Daje on kandydatowi większą gwarancję, że dokument oglądany przez rekrutera będzie wyglądał dokładnie tak, jak sobie życzył. Co również istotne – PDF zapewnia większy komfort czytania. W końcu, CV w tym formacie to opracowana i zamknięta publikacja, natomiast życiorys w formacie, który umożliwia edycję może pozostawiać wrażenie pliku roboczego.

MIT: Stworzenie pierwszego, profesjonalnego CV jest bardzo proste

CV jest tylko pozornie prostym do napisania i sformatowania dokumentem. Kreując, ten najważniejszy dokument aplikacyjny, należy mieć na uwadze wiele zależności, niuansów i kontrowersji. Nawet kandydaci z wieloletnim doświadczeniem tworzą czasami CV, którego wygląd i treść jest niespójna z oczekiwaniami rekrutera.

Przed przystąpieniem do pracy nad ostatecznym dokumentem warto więc zapoznać się z opiniami ekspertów, poradnikami i wzorami CV zamieszczonymi na wiarygodnych portalach kariery. Na wszelkie pytania i wątpliwości odpowiedzą także specjaliści z uczelnianych biur karier. Można również rozważyć finansowe zainwestowanie w rekrutację i zlecenie stworzenia CV przez doświadczonych doradców zawodowych.

Część kandydatów, w celu uniknięcia potencjalnych błędów w formatowaniu życiorysu, korzysta z wygodnych kreatorów CV, które błyskawicznie wygenerują dokument w czytelnej i profesjonalnej szacie graficznej. Z wiarygodnego i prostego w obsłudze generatora, można skorzystać po zarejestrowaniu się na portalu kariery Youngpro.pl





2011-09-06 ,