Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Ucz się szybciej i przetrwaj sesję! Bezpłatne warsztaty z mnemotechnik

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_95bcc521e38509785.png
Ucz się szybciej i przetrwaj sesję! Bezpłatne warsztaty z mnemotechnik

Każdy z nas może uczyć się efektywnie, na swój indywidualny sposób. Odkryj, jakie są twoje mocne strony i poznaj techniki szybkiego uczenia się – dzięki temu łatwiej będzie ci zaliczyć sesję.

Kiedy słyszymy słowo „sesja”, przed naszymi oczami pojawia się wizja zarwanych nocy oraz ogromu materiału do przyswojenia. Jednak czy sesja musi być zmorą każdego studenta? Niekoniecznie. W tym szczególnym okresie warto zdać sobie sprawę, że człowiek posiada praktycznie nieograniczony potencjał umysłowy. Jak go wykorzystuje, to już zupełnie inna sprawa.

Rano czy w nocy?

Każdy „rozprawia się” z sesją na swój własny sposób, wypracowując mniej lub bardziej efektywne metody uczenia się. Ważne jest poznanie swoich preferencji. Jedni – tzw. „ranne ptaszki” – lubią uczyć się rano, a drudzy – tzw. „sowy” – najszybciej przyswajają wiedzę w godzinach wieczornych lub nocnych. Niektórzy potrafią uczyć się wyłącznie indywidualnie i w ciszy, inni najwięcej czerpią z nauki grupowej. Istnieją jednak uniwersalne metody, dzięki którym nauka może stać się szybsza, przyjemniejsza i bardziej efektywna!

Zmysł nauki

Każdy ma zazwyczaj jeden dominujący zmysł, który powinien wykorzystać w procesie nauki. Odkrywając, czy jesteśmy wzrokowcem, słuchowcem czy „czuciowcem”, możemy skuteczniej chłonąć informacje. Wzrokowcy najlepiej zapamiętują wiadomości przedstawione w postaci obrazu: prezentacji, rysunku czy schematu. Zwracają uwagę na rozmieszczenie tekstu oraz wyróżnione hasła. Dlatego powinni zadbać o porządnie przygotowane notatki – im więcej kolorów, tym lepiej! Z kolei do słuchowców przemawiają informacje przekazywane słownie, np. podczas wykładu czy wystąpienia. Dlatego sama ich obecność na wykładach może okazać się potężną bronią w walce z sesją. Kiedy uczą się w samotności, zdecydowanie powinni powtarzać materiał na głos. Natomiast tak zwani „czuciowcy” najszybciej uczą się, kiedy są fizycznie zaangażowani w różnego rodzaju eksperymenty i działania. Mogą więc tworzyć i odgrywać role w różnego rodzaju scenkach dotyczących przerabianego materiału.

Mapa naukowa

Podczas sesji studenci często czują się przytłoczeni ogromem materiału. Ogarnięcie wszystkiego zdaje się mission impossible. Na ratunek przychodzą nam mapy myśli, które obrazowo i całościowo przedstawiają informacje (zajmując max. 1 stronę), bazując na słowach-kluczach. Mapy są zaprojektowane w sposób nielinearny i ukazują zależności pomiędzy poszczególnymi zagadnieniami. W strukturze sieci można także umieścić wyraźne, kolorowe rysunki lub symbole. Aby mapa była skuteczna, musi spełniać dwa warunki. Po pierwsze powinna przechodzić od ogółu do szczegółu, czyli od centralnego zagadnienia umiejscowionego na środku kartki do bardziej szczegółowych i konkretnych rozgałęzień. Po drugie, warto żeby była obrazowa, jak najbardziej plastyczna i kolorowa. Tak przygotowana mapa umożliwia wgląd w całość nawet bardzo obszernych zagadnień.

Gra w skojarzenia

Jedną z klasycznych metod szybkiego uczenia się jest łańcuchowa metoda skojarzeń. Jej tajemnica polega na obrazowym przedstawianiu informacji, które trzeba zapamiętać i opiera się na prostej formule: pamięć = obraz + akcja. Metoda pozwala połączyć ze sobą ciąg rzeczy, wydarzeń lub wyrazów, które musimy zapamiętać. W tym celu układamy historyjkę z każdym z elementów i łączymy je ze sobą w naszej wyobraźni. Dzięki temu podczas egzaminu będziemy mogli odtworzyć materiał punkt po punkcie. Aby metoda zadziałała, skojarzenia nie mogą być nudne. To, co szare i pospolite, szybko wylatuje z głowy! Trzeba postawić na elementy zabawne, dynamiczne, przesadne, wręcz absurdalne!

Czasem zdarza się jednak, że potrzebujemy szybko dotrzeć do informacji, która znajduje się w środku „historii”, łańcucha. Warto więc poznać metodę, która pozwala na wyrywkowe odtwarzanie poszczególnych elementów. Zakładkowa metoda zapamiętywania, nazywana także metodą haków lub metodą wieszaków, polega na kojarzeniu cyfr od 1 do 10 z jakimś obrazem, np. 2 = łabędź, 6 = wiśnia. A następnie na wymyślaniu historii, w których występują te elementy, np. łabędzia można skojarzyć z czymś, co chcemy zapamiętać jako nr 2. W ten sposób można opanować słowa-klucze z danego materiału.

Stosowanie technik pamięciowych (czyli mnemotechnik) pomaga przyswoić wiedzę. Jednak, by nabrać biegłości w ich stosowaniu i cieszyć się fantastycznymi rezultatami, warto zacząć ćwiczyć je wcześniej. A więc do dzieła! Bo sesja tuż, tuż… 

Dowiedz się, co zrobić, żeby łatwiej zdawać trudne egzaminy w czasie sesji, w przyszłej pracy i codziennym życiu!

Przyjdź na spotkania:

17.05 - Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego

20.05 - Szkoła Głowna Handlowa

22.05 - Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

27.05 - Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

28.05 - Politechnika Poznańska

Więcej informacji na: www.przetrwajsesje.pl





2013-05-15 ,