Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Analiza SWOT i biografia Bransona – przepis na sukces w Wielkiej Brytanii

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_08fda0244b3332067.jpg
Analiza SWOT i biografia Bransona – przepis na sukces w Wielkiej Brytanii
W 2005 roku wysiedli z pociągu na stacji w Skipton. Mężczyzna za jedną rękę trzymał pięcioletnią córkę, drugą usiłował utrzymać ciężkie walizy. Za objuczonym tobołami mężem dreptała ciężarna żona. On nawet cieszył się, że ma zajęte ręce – przynajmniej nie kusiło go, żeby sięgnąć do kieszeni. Przekonałby się wtedy bowiem, po raz kolejny, znowu równie boleśnie, że są puste. Rodzina, jak wiele im podobnych w tamtym okresie, przybyła na Wyspy w poszukiwaniu nowych  perspektyw i widoków na przyszłość, które w kraju wydawały się co najmniej mgliste. Jednak w tamtej chwili na peronie w Skipton mężczyzna wcale nie czuł, że złapał Pana Boga za nogi, wręcz przeciwnie.  Wiedział co prawda, że chce się sprawdzić jako przedsiębiorca, ale to jak tego dokona, w jakiej branży będzie działał, czy poradzi sobie z papierkową robotą, czy nie zjedzą go koszty – tego nie był pewien. Odpowiedzi, które pojawiły się kilkanaście miesięcy później, zaskoczyły nie tylko zainteresowanego, ale również sporą ilość Polaków, Brytyjczyków, a nawet samą Królową.
Jacek Ostrowski, bo właśnie z nim należy utożsamiać bohatera wstępu, jest właścicielem firmy Yellow Octopus Ltd. – przedsiębiorstwa, które w 2010 roku zostało uhonorowane wyróżnieniem Queen’s Awards for Enterprise, czyli nagrody przyznawanej przez Królową najlepiej rokującym młodym firmom.
 
Yellow Octopus to rodzaj outletu, przeznaczonego jednak nie dla klienta detalicznego, ale dla dużych firm. Skąd taki pomysł na biznes? Ostrowski, jak na absolwenta ekonomii Uniwersytetu Szczećińskiego przystało, twierdzi że wybór pola działalności nie był przypadkowy. Branżę i zarys projektu stworzył  w oparciu o analizę SWOT, czyli słabych i mocnych stron przedsięwzięcia. Stwierdził, że w momencie zakładania przez niego działalności rynek przesycony był firmami, sprowadzającymi różnego rodzaju wyroby do Wielkiej Brytanii. Jako że miał wcześniejsze doświadczenie w handlu – pracował dla międzynarodowej korporacji, oraz znał realia rynków Europy Środkowo-Wschodniej, stwierdził, że wykorzysta niszę i zacznie towary z Anglii eksportować. Potrzebował tylko dobrego towaru. Okazała się nim odzież.
 
Obecnie ubrania takich firm takich jak Lonsdale czy Everlast Ostrowski sprzedaje do krajów Europy Wschodniej i Środkowej,  Afryki i na Bliski Wschód. Towary, którymi handluje Yellow Octopus to w 80% końcówki kolekcji czy rzeczy pochodzące z nadprodukcji, a w 20% rzeczy używane. Obecnie, firma współpracuje z 20 odbiorcami.
 
Jak według Ostrowskiego założyć na Wyspach firmę która odniesie sukces? Wnioskując z notatki zamieszczonej na jego stronie internetowej może się wydawać, że receptą jest.. czytanie książek. Jak sam twierdzi, inspiracji do działania dostarczyła mu autobiografia multimiliardera  – Richarda Bransona - „Losing my Virginity”. „Kiedy skończyłem ją czytać pomyślałem, że to właśnie takiego życia chcę dla siebie i swojej rodziny” – wspomina Ostrowski.
 
Konsekwencja w działaniu, wiara we własne siły, ale również przychylny klimat ekonomiczny panujący na Wyspach – to elementy, które złożyły się na sukces Polaka. Nie ukrywa on, że polskim przedsiębiorcom w Wielkiej Brytanii funkcjonować jest łatwiej niż pod biało-czerwoną banderą – niższe podatki i uproszczone procedury może nie gwarantują, że biznes przetrwa, ale na pewno pomagają utrzymać się na powierzchni przez pierwsze lata. Formalności również nie przerażają rodaków, którzy, jeśli sami nie radzą sobie z biurokracją, korzystają z usług przeznaczonych do tego firm.
 
Czy w niedługim czasie doczekamy się zatem ofensywy polskich przedsiębiorców-milionerów na Wyspy? Prawdopodobnie tak, gdydż założenie firmy w Anglii dzisiaj to już nie problem, a jak sam Ostrowski podkreśla: „Uważam Polskę i Polaków za bardzo przedsiębiorczy naród. Ja się tutaj [w Anglii] nie nauczyłem przedsiębiorczości. Ja z nią przyjechałem”.




2014-04-15 ,