Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Zawód dla tych, którzy lubią ludzi, czyli o karierze rekrutera

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_066b9258d23182033.jpg
Zawód dla tych, którzy lubią ludzi, czyli o karierze rekrutera
Rekrutacja to branża w której kontakt z ludźmi jest nieunikniony, dlatego trzeba to po prostu lubić. Dodatkowo niezwykle ważne są umiejętności komunikacyjne i ... upór. Co jeszcze warto wiedzieć o karierze w rekrutacji? Wywiad z Anetą Bejm z Grafton Recruitment Polska.

Youngpro.pl: Dlaczego rekrutacja? 

Aneta Bejm: Zawsze lubiłam kontakt z ludźmi, uważałam, że zajmując się rekrutacją będę miała wpływ na pozytywne zmiany w ich karierach zawodowych, etc. Świat agencji zaskoczył mnie wymiarem sprzedaży, do której musi dojść aby móc kształtować losy Kandydatów i wspierać proces decyzyjny Pracodawców.

Jak mierzyć, to wysoko – czy właśnie dlatego wybrałaś Grafton? 

Propozycja Grafton pojawiła się w momencie mojej kariery zawodowej, w którym postanowiłam spróbować swoich sił w wewnętrznym dziale personalnym i powrót do consultingu okazał się dla mnie bliższy. Środowisko, które pozwala na swobodną realizację celów, możliwość jakościowej pracy i budowania wartości dodanej w świecie naszych partnerów biznesowych – Klientów to coś co daje mi największą satysfakcję. 

Jaka była Twoja droga do rekrutacji? 

Socjologia na start, następnie studia podyplomowe z Zarządzania  Zasobami Ludzkimi i rzut na głęboką wodę  „świata rekrutacji”, w którym dość szybko się odnalazłam i nie potrafię oderwać od 7 lat ;). Miałam okazję rozwoju swoich umiejętności i wiedzy przede wszystkim w warunkach codziennej aktywności, rynku nierzadko uczyli mnie Kandydaci, a biznesu Klienci. Praktyka zwłaszcza w tej dziedzinie odgrywa olbrzymie znaczenie i przynosi największa wartość dla słuchającego i potrafiącego uczyć od innych młodego człowieka.
Oczywiście szkolenia biznesowe  (Business Development, Key Account Management, Direct Search Methodology, etc.), a także certyfikacje narzędzi (TalentQ, SHL, CBI, etc.) stanowiły mocny punkt w rozwoju moich kompetencji i z pewnością stanowią dodatek do „szkoły”, który zdobywałam na co dzień. 

Recruitment Consultant – jaki powinien być? Kto się najlepiej sprawdzi w tym zawodzie? 

Pierwszą i najważniejszą cechą jest to, aby przyszły konsultant lubił ludzi (!), miał wysoko rozwinięte zdolności komunikacji i nawiązywania relacji interpersonalnych. Jednocześnie powinien być rzetelny, uparty, łatwo odnajdujący się w zmieniającym otoczeniu, świetnie zarządzający swoim czasem i odporny na wysoki poziom stresu i tempo codziennej pracy.

Studenci często zastanawiają się nad wyborem rekrutacji jako zawodu. Na co powinni zwrócić uwagę zanim podejmą ostateczną decyzję?

Podobnie jak wyżej, jednak dodatkowo trzeba pamiętać, że niemal każda firma zajmująca się rekrutacją jest inna, natomiast ważne, aby zwrócić uwagę na takie organizacje, które pozwolą na początku kariery zawodowej na spokojne wejście w zakres merytoryczny i szerszy wymiar tego biznesu. Ja zostałam wrzucona na głęboką wodę, co w moim przypadku sprawdziło się, ale w przypadkach wielu moich kolegów i koleżanek miało negatywne implikacje – zrazili się do tej branży i zrezygnowali z rozwoju w tej dziedzinie.
Należy zwracać uwagę na „markę” organizacji, jej specjalizacje, sposób realizacji biznesu, ale przede wszystkim na ludzi, którzy ją tworzą, aby najlepiej dopasować środowisko do własnych celów, ambicji i planów. Analogicznie jak w każdej innej dziedzinie zawodowej.

W ciągu wielu lat doświadczeń rekrutacja w Polsce dynamicznie się rozwijała. Jak z Twojej perspektywy zmienił się ten zawód? 

Rekrutacja faktycznie przeszła już dość długą drogę w rozwoju w Polsce. Jeszcze kilkanaście lat temu firmy rekrutacyjne były mocno selektywne, działania enigmatyczne i z pracą w nich wiązały się historie niemal jak z filmów szpiegowskich – hed-hunting był mało znany i przez to ekskluzywny. Natomiast jednocześnie na rynku rozwijały się firmy rekrutujące na masową skalę. Zatem rekrutacja zyskała wiele twarzy i tym samym olbrzymią liczbę ich przedstawicieli. Niedawny kryzys zweryfikował mocno przydatność i skuteczność niektórych z nich, co wbrew pozorom pozwoliło na wzrost kompetencji.
Obecnie jest pełna świadomość zarówno Klientów, Kandydatów jak i partnerów biznesowych na temat zadań firm rekrutacyjnych, ich typów i zakresu odpowiedzialności. Przy dużej świadomości otoczenia i dojrzałym rynku to dobry czas na budowanie przewagi jakością i skutecznością.

Odnieść sukces to wiele, jednak kariera polega na ciągłym podnoszeniu poprzeczki – dlatego, co dalej? 

Zaczynamy niemal zawsze od stanowiska wsparcia (Researcher, Młodszy Konsultant, Asystent) i uczymy się przyszłych ról, następnie zyskujemy na autonomii i samodzielności, następnie bądź wybieramy ścieżkę ekspercką (Sprzedaż, KAM, Wysoka Specjalizacja), lub managerską (Team Leader, Manager, Dyrektor Oddziału). Trudno określić czy kariera w consultingu kiedyś się kończy – dopóki możemy poznawać nowe obszary i samodoskonalić dopóty będziemy się w tym świecie odnajdywać. Kolejnym krokiem może być wewnętrzny dział HR i poznawanie innych aspektów dziedziny Zasobów Ludzkich lub ścieżka bliższa innym działom organizacji (Sprzedaż, Zarządzanie).

Na koniec – inspirująco. Po latach doświadczeń, czym jest dla Ciebie wyzwanie zawodowe? 

Wyzwanie zawodowe to ciągła ciekawość świata i ludzi, potrzeba poznania, zrozumienia, zdobycia i osiągnięcia celu, zarówno w małym zadaniowym wymiarze jak i w wielkiej strategii czy wizji.





2013-10-16 ,