Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

O dobrym wyborze w trudnym czasie, rozmowa z Agnieszką Szczepanek - Moskal

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_fc24dbe3631207362.jpg
O dobrym wyborze w trudnym czasie, rozmowa z Agnieszką Szczepanek - Moskal
Wybory, przed którymi stają maturzyści, nie są proste. Czym się kierować? Co wziąć pod uwagę? Jak zadecydować, aby zyskać, a nie stracić? O polskich uczelniach, popularnych kierunkach, nowych specjalnościach, niżu demograficznym i trudnych decyzjach młodych ludzi rozmawialiśmy z Agnieszką Szczepanek – Moskal, właścicielką portalu Opinieouczelniach.pl



Youngpro.pl: Jest Pani właścicielką portalu edukacyjnego OpinieoUczelniach.pl. Skąd wziął się pomysł na jego stworzenie?
Agnieszka Szczepanek - Moskal: Bezpośrednim impulsem do powstania tego serwisu internetowego była moja siostrzenica Magda. Jako uczennica szkoły ponadgimnazjalnej przygotowująca się do matury, była żywo zainteresowana pozyskiwaniem informacji o kierunkach studiów, uczelniach, warunkach studiowania, ale przede wszystkim chciała wiedzieć, co mają do powiedzenie na ten temat osoby, które już studiują w danej szkole wyższej. Wielokrotnie rozmawiałyśmy na temat jej przyszłych studiów. Starałam się jej doradzać, bo pracowałam w branży edukacyjnej od wielu lat. Znałam środowisko szkół wyższych, organizowałam targi edukacyjne, robiłam rankingi uczelni, przygotowywałam informatory na studia, ale szybko przyznałam Magdzie rację, że nie ma na rynku portalu, który zawierałby opinie studentów na temat uczelni, w których się uczą. Owszem, pojawiały się wątki poświęcone studiom na forach dyskusyjnych, ale to nie było to, czego szukałyśmy. Wtedy po raz pierwszy w mojej głowie zaświtała myśl: jeśli młodzi ludzie szukają opinii o uczelniach i nie znajdują ich, to ja stworzę serwis, który spełni ich oczekiwania. Mało tego, pójdę krok dalej, bo udostępnię im wszystkie ważne informacje na temat matury, studiów, uczelni, kierunków, specjalności, rekrutacji, itd., itd.

Czy rzeczywiście opinia o uczelni jest tak ważna dla kogoś, kto wybiera szkołę wyższą?
Proszę spróbować wczuć się w rolę młodego człowieka, który chce iść na studia. Nie jest łatwo zdecydować się na jedną spośród kilkuset szkół wyższych w kraju. Nawet, jeśli zawęzimy krąg decyzji maturzysty, wprowadzając kryterium lokalizacji, typu kształcenia czy konkretnego kierunku, to i tak nadal pozostajemy w sytuacji wyboru spośród kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu ofert placówek publicznych oraz niepublicznych. Oczywiście oczekiwania maturzystów wobec studiów bywają bardzo różne: jedni stawiają na szkołę niedrogą, inni na taką, w której nie będą musieli zbyt mocno angażować się w naukę. Jeszcze inni obstawiają prestiżowe szkoły wyższe, których dyplom ma dużą wartość na rynku pracy. Niezależnie od tego, jakie motywacje skłaniają ich do wyboru tej czy innej szkoły wyższej - wszyscy oni kierują się właśnie OPINIĄ o uczelni.

Tworząc portal, który jest źródłem informacji o uczelniach i kierunkach studiów, obserwuje Pani aktualne trendy wśród kandydatów na studia. Jakie kierunki cieszą się obecnie największą popularnością?
Biorąc pod uwagę liczbę kandydatów, to w 2012/2013 roku najpopularniejsza była informatyka (ponad 30 tys. kandydatów), następnie zarządzanie (ponad 27 tys. kandydatów), prawo (blisko 25 tys. kandydatów), budownictwo (ponad 24 tys. kandydatów). Kolejne miejsca zajęły następujące kierunki studiów: pedagogika, inżynieria środowiska, zarządzanie i inżynieria produkcji, finanse i rachunkowość, mechanika i budowa maszyn, gospodarka przestrzenna, automatyka i robotyka, psychologia, administracja, turystyka i rekreacja.

Jakie kierunki Pani zdaniem można nazwać w dzisiejszych czasach kierunkami przyszłościowymi i dlaczego?
Z pewnością za przyszłościowe należy uznać kierunki zamawiane. Wśród nich są takie propozycje, jak: automatyka i robotyka, biotechnologia, chemia, energetyka, fizyka techniczna, informatyka, inżynieria materiałowa, inżynieria środowiska, matematyka czy mechatronika. Ministerialny projekt zakładał, że absolwenci tych kierunków studiów wesprą swoją wiedzą najszybciej rozwijające się i najbardziej innowacyjne sektory gospodarki. Oczywiście to nie są studia dla każdego. Należy mieć świadomość, że kandydat na takie studia musi mieć określone predyspozycje osobowościowe, wiedzę bazową, wyniesioną ze szkoły ponadgimnazjalnej i potencjał, który rozwinie w trakcie dalszej nauki. Studia na kierunkach zamawianych uchodzą za trudne i prestiżowe, ale zaangażowanie studenta wynagradzają atrakcyjne bonusy, jak chociażby wysokie stypendia naukowe, darmowe kursy językowe, wyjazdy studyjne do przedsiębiorstw, obozy naukowe, udział w konferencjach, spotkania z wybitnymi specjalistami z Polski i zagranicy.

Niż demograficzny daje się we znaki wszystkim uczelniom, zarówno państwowym jak i prywatnym. W jaki sposób uczelnie zwiększają swoją atrakcyjność podczas rekrutacji?
Szkoły wyższe prześcigają się w pomysłach na zainteresowanie kandydatów własną ofertą edukacyjną. Uczelnie kuszą nowymi kierunkami studiów oraz niespotykanymi dotąd specjalnościami, bonusami w postaci tabletów, wpisowym „0 złotych”, zniżkami udzielanymi dla tych, którzy „przyprowadzą” do uczelni innych kandydatów. Jedni chwalą się nowoczesną infrastrukturą, inni proponują atrakcyjne programy dla najlepszych studentów oraz indywidualnych opiekunów naukowych. Dominują jednak nowości w ofercie kształcenia. Wśród najświeższych propozycji edukacyjnych są takie, jak: etnofilologia kaszubska, kryminologia (święciła tryumf popularności, bo o jedno miejsce starało się ponad 40 osób), zarządzanie instytucjami artystycznymi, kognitywistyka, bioetyka, komparatystyka literacko-kulturowa, socjologia organizacji i zarządzania, język angielski w przestrzeni wirtualnej, behawiorystyka zwierząt, zielarstwo i terapie roślinne, bioinżynieria zwierząt , analityka społeczna i lingwistyka dla biznesu, dialog i doradztwo społeczne, antropologia literatury, filmu i teatru, ekologia miast, publikowanie cyfrowe i sieciowe, inżynieria pojazdów elektrycznych i hybrydowych i inne.

Jaką radę dałaby Pani tym, którzy stoją przed wyborem kierunku studiów i szkoły wyższej?
Pewne życiowe decyzje, takie jak wybór studiów, warto podejmować z rozwagą, spokojnie, bez pośpiechu i nacisków ze strony kolegów czy rodziny. To nie są łatwe wybory, zwłaszcza dla osób dopiero wkraczających w dorosłe życie. W takich chwilach warto zaufać sobie samym. Zastanówcie się, co chcielibyście robić w przyszłości. Co Was interesuje? W czym jesteście dobrzy? Co przychodzi Wam z łatwością? Jakie przedmioty lubicie, a które są Waszym słabym punktem? Jeśli macie potrzebę porozmawiania o swojej przyszłości edukacyjnej, spotkajcie się z pedagogiem szkolnym bądź doradcą zawodowym. Nie zaszkodzi wypełnić test predyspozycji zawodowych. Nie ulegajcie chwilowym modom. Szukajcie informacji na temat kierunków studiów i perspektyw zawodowych dla absolwentów. Szkołę wyższą wybierajcie z rozmysłem, zwłaszcza, jeśli jest to uczelnia niepubliczna. Na polskim rynku szkół wyższych obserwujemy od pewnego czasu przejęcia, fuzje, łączenie się placówek, ale co gorsza, także likwidacje. Dlatego nie bójcie się zadawać pytań i szukajcie opinii na temat uczelni, w których zamierzacie zdobyć wykształcenie wyższe. A kiedy już podejmiecie studia na wybranym przez siebie kierunku, nie zapomnijcie podzielić się swoimi przemyśleniami i osądami z młodszymi kolegami na stronach portalu www.opinieouczelniach.pl







2013-08-22 ,