Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Wypadek przy pracy

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_9b4b179e427991190.jpg
Wypadek przy pracy

Zdarzył Ci się wypadek przy pracy albo w drodze do lub z pracy? Sprawdź, kiedy możemy mówić o tego typu wypadkach i jaka jest procedura postępowania w sytuacji, gdy do nich dochodzi.

Pracownik, który ulega tego rodzaju wypadkowi, może liczyć na specjalne świadczenia. Warto zapoznać się z procedurą postępowania, gdyż od tego, czy postąpimy zgodnie z obowiązującymi zasadami, będzie zależała wypłata ewentualnego świadczenia.

Definicje wypadku przy pracy i w drodze do lub z pracy

Wpadek przy pracy, to zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, którego skutkiem jest uraz lub śmierć, i które nastąpiło w związku z pracą. O tego rodzaju wypadku możemy mówić w sytuacji, gdy nastąpił on: podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika codziennych czynności lub poleceń przełożonych, podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy – nawet bez jego plecenia, w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

O wypadku w drodze do lub z pracy mówimy wtedy, gdy nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną nastąpiło w drodze do bądź z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego. Aby zdarzenie losowe zostało zakwalifikowane do tego typu wypadku, droga powinna być najkrótsza i nie może zostać przerwana. Wyjątkiem może być przerwanie drogi w sytuacji, gdy jest to życiowo uzasadnione, a czas nie przekroczył granic potrzeby. Droga natomiast może nie być najkrótszą, jeśli jest dla pracownika, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza.

Procedura postępowania przy wypadku przy pracy

Poszkodowany, jeśli jego stan zdrowia na to pozwala, powinien niezwłocznie dokonać zgłoszenia wypadku swojemu przełożonemu.

Pracodawca zobowiązany jest najpierw zapewnić pracownikowi pierwszą pomoc oraz wyeliminować lub ograniczyć zagrożenie. W dalszej kolejności powinien zabezpieczyć przed dostępem niepowołanych osób miejsce wypadku. Maszyny oraz inne urządzenia techniczne, których działanie zostało wstrzymane ze względu na wypadek, powinny zostać zabezpieczone przed ponownym uruchomieniem. Będzie ono możliwe dopiero po dokonaniu oględzin miejsca wypadku oraz po uzgodnieniu tej kwestii ze społecznym inspektorem pracy. W przypadku wypadku śmiertelnego potrzebna będzie decyzja prokuratora.

Do zadań pracodawcy należy również zadbanie o to, aby maszyny, urządzenia i inne przedmioty, które spowodowały wypadek, nie zmieniły swego miejsca. Zmiana ich położenia możliwa jest tylko w sytuacji, gdy należy ratować osoby, mienie lub zapobiec niebezpieczeństwu.

Po dokonaniu zabezpieczeń pracodawca zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić właściwego, ze względu na miejsce zdarzenia, inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy (można to zrobić telefonicznie, przez całą dobę) oraz prokuratora o śmiertelnym, ciężkim bądź zbiorowym wypadku.

Kolejny krok, to postępowanie powypadkowe. Przyczyny i okoliczności wypadku są badane przez zespół powypadkowy. W jego skład wchodzi pracownik bhp i społeczny inspektor pracy. Do zadań zespołu należy zbadanie warunków wykonywania pracy, dokonanie oględzin miejsca wypadku oraz stanu technicznego urządzeń, przesłuchanie poszkodowanego i świadków. Protokół powypadkowy powinien powstać w ciągu 14 dni od zawiadomienia. Czas ten może ulec zmianie, o ile zachodzą ku temu istotne przyczyny. Nie później niż w ciągu 5 dni od sporządzenia protokołu, pracodawca powinien go zatwierdzić. Przed zatwierdzeniem zespół zobowiązany jest zapoznać z jego treścią poszkodowanego, który ma prawo zgłosić uwagi i zastrzeżenia. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach: dla poszkodowanego, dla podmiotu ustalającego okoliczności wypadku i dla ZUS-u.

Procedura postępowania przy wypadku w drodze do lub z pracy

Poszkodowany w wypadku w drodze do lub z pracy powinien niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie pracodawcę.

Zdarzenie zostaje uznane za wypadek w drodze do lub z pracy na podstawie: oświadczenia poszkodowanego pracownika, członka rodziny lub świadków, informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności i przyczyny zdarzenia lub udzielających pierwszej pomocy oraz ustaleń sporządzającego kartę wypadku.

Protokół powinien zostać sporządzony w ciągu 14 dni od przyjęcia zawiadomienia o wypadku w dwóch egzemplarzach – jeden dla pracownika lub członka jego rodziny, a drugi do dokumentacji powypadkowej.

Świadczenia powypadkowe

Z tytułu wypadku przy pracy mogą przysługiwać takie świadczenia, jak: zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek wyrównawczy, jednorazowe odszkodowanie, renta z tytułu niezdolności do pracy, renta szkoleniowa, dodatek pielęgnacyjny.

Jeśli przyczyną wypadku było naruszenie przez pracownika przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa, świadczenia nie przysługują. Nie przysługują one również w sytuacji, gdy poszkodowany przyczynił się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających w znacznym stopniu do spowodowania wypadku.

 




2014-05-06 ,