Znajdź pracę SZYBCIEJ!

Zarejestruj się
w logo
i otrzymaj
darmowy e-book!

DARMOWY E-BOOK!

book

Zostań młodym profesjonalistą!

Zdobądź pracę swoich marzeń!

ZAREJESTRUJ SIĘ

sonda

Telepraca

http://youngpro.pl/uploads/artykuly/artykul_69041ca3d43153138.jpg
Telepraca
Telepraca to stosunkowo młoda forma świadczenia pracy, bo wprowadzona do Kodeksu pracy zaledwie kilka lat temu, w 2007 roku. Obecnie cieszy się coraz większą popularnością. Czym jest ta forma zatrudnienia i jakie niesie za sobą prawa oraz obowiązki w stosunku do pracownika?

Zdefiniowanie wspomnianego pojęcia, jest stosunkowo proste i wyraźnie określone w przepisach prawa pracy. Telepraca to zdalne wykonywanie obowiązków służbowych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej: telefon, internet, faks. Należy jednak pamiętać , iż aby zdalne wykonywanie obowiązków, zgodnie z Kodeksem pracy, mogło zostać uznane  za telepracę, powinno łącznie spełniać trzy warunki. Praca powinna być wykonywana regularnie, poza zakładem pracy oraz przy jej wykonywaniu i przekazywaniu wyników wykorzystywane powinny być, wcześniej wspomniane, środki komunikacji elektronicznej.
 
Kiedy można podpisać umowę o świadczenie telepracy?
 
Podpisanie umowy o świadczenie telepracy może nastąpić zarówno przed nawiązaniem stosunku pracy, jak i w jego trakcie. Ważne, aby zawsze była to wspólna decyzja obu stron. Brak zgody pracownika nie może stanowić podstawy do zwolnienia.
 
Sytuacja podpisania umowy o świadczeniu zdalnej pracy, bezpośrednio po etapie rekrutacyjnym, nie budzi żadnych wątpliwości w kwestiach prawnych. Inaczej jest przy przejściu na zdalne zatrudnienie w trakcie trwania umowy. Przejście powinno nastąpić na podstawie porozumienia - nie może być to wypowiedzenie zmieniające.
 
Szczegółowe informacje na temat warunków stosowania telepracy powinny zostać określone w układzie zbiorowym pracy, a jeśli takiego nie ma, w regulaminie. Dodatkowo strony w odrębnej umowie mogą ustalić zasady i zakres ubezpieczenia oraz wykorzystywania sprzętu, jak również – w kolejnej umowie – zasady ochrony danych.
 
Obowiązki pracodawcy
 
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie telepracownikowi narzędzi do wykonywania pracy: komputera, telefonu, faksu. Do pracodawcy należy również pokrycie kosztów związanych z instalacją, eksploatacją i konserwacją sprzętu. To on także zapewnia pomoc techniczną oraz ubezpieczenie sprzętu, który powinien być zgodny z wymaganiami dotyczącymi oceny zgodności.
 
Fakt, że pracownik wykonuje pracę zdalnie, w swoim domu, nie powoduje utraty kontroli przez pracodawcę. Pracodawca może przeprowadzić kontrolę, ale tylko za zgodą pracownika, wyrażoną na piśmie bądź za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
 
Prawa pracownika
 
Telepracownik, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, powinien mieć takie same prawa jak tradycyjni pracownicy w zakresie nawiązywania i rozwiazywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkoleń.

Pracownik ma prawo po podjęciu telepracy, w terminie trzech miesięcy, zrezygnować z tej formy świadczenia pracy. Powinien wystąpić z wnioskiem do pracodawcy, a ten w miarę możliwości zobowiązany jest wniosek uwzględnić.
 
Pracownik nie może być dyskryminowany z powodu podjęcia telepracy, jak również w związku z odmową jej podjęcia.
 




2014-05-20 ,